Under de senaste åren har äldre människor stått för den största ökningen när det gäller e-handelns expansion.
– Det är glädjande att även våra äldre har anammat e-handel, det åldersmässiga gapet fortsätter att minska. Äldre som kanske har svårt att transportera sig till fysiska butiker drar stor nytta av att bekvämt kunna handla vissa saker på nätet, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS.
De senaste fem åren har andelen i ålderskategorin 66-74 år som handlar på nätet ökat från 80-85 procent. Detta gäller även handel från mobilen. Nu shoppar 30 procent av den kategorin från mobilen, vilket är nästan en fördubbling under de senaste fem åren.
– Det är dock många äldre som fortfarande står utanför e-handeln på grund av okunskap om tekniken, avsaknad av hårdvara eller okunskap om hur man faktiskt handlar på nätet. Många webbutiker tar heller inte hänsyn till äldre när de utformar sina webbsidor, Detta borde vi inom branschen med stöd från det offentliga försöka att lösa.