Thursday, January 16, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemMarknadsföringMarketing automation - för...

Marketing automation – för konvertering och leadsgenerering

 

För att göra kalla leads varmare och för att öka konverteringen börjar allt fler företag använda sig av marketing automation. Vill man växa och skala sitt företag är det ett måste att automatisera sin marknadsföring för att mottagaren ska nås av rätt och relevant budskap, vid rätt tidpunkt och i rätt kanal.

Genom dagens digitala verktyg går det att få veta mycket om sina kunder. Om den informationen används på rätt sätt kan man nå ut med en mer träffsäker marknadsföring till varje enskild individ. Metoden för att nå kunden med rätt och relevant budskap kallas marketing automation.
– Kortfattat är marketing automation ett samlingsbegrepp som inkluderar både arbetssätt och verktyg där syftet är att automatisera marknadsföringsaktiviteter. Målet är konvertering och leadsgenerering och metoden dit handlar om att mottagaren nås av rätt och relevant budskap som adresserar de problem eller utmaningar kunden har, vid rätt tidpunkt och i rätt kanal kanal. Hela processen utgår från att hitta kunder genom deras intresse för ett ämne, säger Johan Swedenborg, Chief Marketing Officer på Fortnox.
Nu när vi lever i en mer digital värld är det viktigt att bryta invanda mönster och tänka nytt.
– Genom att utgå från kundens köpresa samt databaserade insikter om användarbeteende redan i det kreativa idéarbetet ökar vår förmåga att skapa ett tydligt kundvärde.

Johan tycker att man ska höja blicken och fundera på hur man, utifrån insikter och slutsatser baserat på kunddata, kan jobba med att informera och påverka sin kund.
– Använd insikterna du får till tester och experiment som kan genomföras genom Marketing Automation-verktyg, men också i din e-handel, på hemsidan eller i andra digitala kanaler som man har tillgång till. Säljer man till exempel molnbaserade tjänster så loggar kunden in och då finns det möjligheter att kommunicera den vägen.

En nödvändighet om man vill växa

Om man vill kunna skala och växa sin verksamhet tror Johan att det idag är nödvändigt att jobba med automatiserade marknadsföringsaktiviteter, baserade på kunddata och insikter.
– Marketing Automation-verktyg knyter samman din hemsida, din e-postkommunikation, men också andra påverkanskanaler. Det handlar om att bli mer relevant i budskap och erbjudande för varje unik kund utifrån deras beteende. Det leder till högre effekt av kommunikationen, det vill säga konvertering. Genom att kunden signalerar sitt intresse för en produkt eller tjänst genom att läsa, klicka, ladda ner – får e-handlaren data som kan användas till kommunikation.

Anpassar sig snabbt till omvärlden

På Fortnox har marknadsavdelningen börjat arbeta mer agilt för att ha möjlighet att snabbt anpassa kommunikationen till händelser i omvärlden.
– Det nya arbetssättet kommer också innebära ett närmre samarbete med företagets utvecklingsfunktion. Marknadsförare, UX-designers, dataanalytiker och utvecklare ska driva gemensamma projekt.

Insikterna de får från kunddata hjälper när de ska göra prioriteringar och är en förutsättning för att följa upp och utvärdera insatser.
– Det kan handla om hur vi kan hjälpa en kund att komma igång med att använda ett program. Det kan också handla om hur vi kan synas på rätt ställen i kundens digitala arbetsmiljö, så att de kan upptäcka nya funktioner som vi kan erbjuda.
Ambitionen är att få till ett tvärfunktionellt samarbete som ökar möjligheten att generera nya idéer, vilket kan lyfta både Fortnox affärsutveckling och marknadsföring.
– Det ska leda till ett högre tempo i själva genomförandet då olika funktioner är med i ett projekt från början. Vi vet att förändringen kommer ta lite tid, men är fast övertygade om att det är viktigt.

Johan tipsar

  • Fokusera först på att skaffa dig kontinuerliga insikter om din kund. Fakta, förutsättningar och beteenden. Fråga gärna kunden. Utifrån dessa insikter – testa och experimentera med budskap och kanaler i liten skala och mät effekt. Det finns inga färdiga lösningar, utan varje relation mellan kund och företag är unik.
  • Mitt andra tips är inte alls digitalt. Det handlar om att jobba för att få andra att prata och skriva om ditt företag och erbjudande. Lär dig mer om hur PR fungerar och vad som krävs för att media och andra påverkare inom ditt område ska uppmärksamma dig. Rykte och trovärdighet är två grundpelare för att bygga ett varumärke som dina kunder vill köpa.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X