Ökad e-handel, fler lågpriskedjor och nya konsumentbeteenden gör att detaljhandeln kan räkna med hårdare konkurrens och vikande lönsamhet.
– Baserat på ett antal makroekonomiska faktorer tror vi att konjunkturen kan börja vika under år 2020. Svensk tillväxt är fortfarande god, konsumtionen någorlunda hög, räntorna är låga så vi tror att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker. Men detta kan ändras om till exempel Amazon gör entré i Sverige, säger Per Hannover från PwC Strategy&.
Den växande näthandeln har satt press på traditionella detaljhandelsaktörer, en del av dagens återförsäljare kommer att vara överflödiga och sannolikt väntar ännu fler butiksnedläggningar. Tittar man på USA har Amazon nu en marknadsandel på nästan 50 procent.
– Vi förväntar oss en liknande utveckling för Sverige med en tydligt ökande onlinehandel inom olika produktkategorier. Nyligen har det kommit ytterligare uppgifter om Amazons etablering i Sverige, något som sannolikt skulle sätta hård press på sällanköpsvaror.