Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln, som står inför den mest turbulenta tiden i historien. I framtiden blir butikerna mer intelligenta med mer dynamiska och personifierade erbjudanden. Användandet av butiksrobotar och AI kommer att öka. Det visar den andra upplagan av Future of Nordic Retail report från revisions- och rådgivningsföretaget EY.
– Vi kommer sannolikt se större förändringar de närmaste 10 åren inom detaljhandeln än vad vi sett de senaste 30 åren. Det finns tecken på att den nordiska marknaden ligger efter i jämförelse med USA och Kina. Där blir digitala lösningar i butik för att öka kundupplevelsen allt mer avancerade, ännu fler hem är uppkopplade och möjligheten till snabbare leveranser ökar, säger Malin Andrée, ansvarig för handel och konsumentprodukter på EY.
Vidare visar undersökningen att 71 procent svarar att e-handeln inom fem år kommer vara bättre än konsumenterna själva på att förutse vad de kommer köpa.
– Den fysiska butikens roll i framtidens detaljhandel är under förändring och den mobila handeln har fullkomligen exploderat. Exempelvis lanserades i våras Instagram-shopping i Norden, med betalningsmöjligheter direkt i appen. Efter att Google lanserade sin röstassistent på svenska har både Ica och SJ hakat på trenden och det lär inte dröja länge innan detaljhandeln domineras av företag som använder sig av röststyrning.