I oktober 2017 började nya varumärkeslagen gälla i EU, som innebär att det nu även är möjligt att registrera rörelsevarumärken. Under första året har 20 procent av de totalt 112 ansökningarna som kommit in från hela Europa kommit från svenska företag, enligt statistik från PRV.
– Generellt är det många användare som vill vänta och se utvecklingen för de ansökningar som kommit in hittills innan de söker, men siffrorna tyder på att svenska företag i förhållande till övriga länder visar en nyfikenhet och vilja att prova nytt, säger Magnus Ahlgren, juristchef på design- och varumärkesavdelningen på PRV.
Förutom rörelsevarumärken kan man även registrera mulitmedia, hologram och positioner som varumärken.
Ansökningar skickas till den europeiska immaterialrättsmyndigheten EUIPO.
Ett EU-varumärke gäller i alla medlemsländer. Motsvarande ändringar i den svenska varumärkeslagen kommer börja gälla 1 januari 2019. Vill man ansöka om ett svenskt varumärke kan man skicka in den till PRV.