Wednesday, October 9, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemSponsrat inläggSaltkråkans uppdrag –...

Saltkråkans uppdrag – säkra Astrid Lindgrens verk för kommande generationer 

Pippi Långstrump, Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta. Det är bara några av alla de varumärken som Saltkråkan AB har registrerat hos PRV. I uppdraget att förvalta Astrid Lindgrens arv ingår att skydda karaktärerna och berättelserna från urvattnande exploatering – och se till att magin i berättelserna lever vidare.

Egentligen var det bara Astrid Lindgren själv som visste precis hur hennes karaktärer, sagor och berättelser var tänkta att framställas. Men i dag är det företaget Saltkråkan som ägs och drivs av Astrid Lindgrens efterlevande, som har såväl ansvaret som den enda rätten att bevara, skydda och utveckla det rika arvet. Det gör de inte minst med omkring 200 varumärkesregistreringar, såväl nationella hos PRV som internationella. Hela företagets verksamhet och existens vilar bokstavligt talat på immaterialrätten.

Ett bolag i princip helt utan materiella tillgångar

Saltkråkans tillgångar består av immateriella rättigheter. Närmare bestämt upphovsrätten till alla Astrid Lindgrens berättelser, världar, karaktärer, sångtexter och mycket mer. Kring dessa har Saltkråkan även byggt upp ett starkt varumärkesskydd för att skydda rättigheterna ytterligare från oönskad exploatering. Varumärkesskyddet är avgörande för Saltkråkans uppdrag att bevara och sprida originalberättelserna såsom Astrid Lindgren skrev dem, och på så sätt behålla värdet.
– Att säga exakt hur värdefulla själva rättigheterna är går inte, de är ju per definition ovärderliga, säger Olle Nyman, Saltkråkans vd och ett av Astrid Lindgrens barnbarn.
Saltkråkans intäkter utgörs av royalties, från till exempel bokförsäljning, teateruppsättningar och försäljning av licensprodukter. Även av denna anledning är det viktigt för verksamheten att varumärkena skyddas – både inom landet och internationellt.

Varumärkesintrång – en del av vardagen

Astrid Lindgrens berättelser är kända och populära världen över, och Saltkråkan och de övriga registrerade varumärkena drabbas oupphörligen av intrång. Mer eller mindre varje dag, varje vecka, året runt.
– Framför allt online dyker det kontinuerligt upp olicensierade produkter. Men just tack vare möjligheterna med internet blir det också lättare för oss att upptäcka intrången, berättar Maria Westerlund, bolagsjurist.

Intrången kan handla om Pippi Långstrump-kostymer till försäljning, en nyskriven spin off på Emil i Lönneberga eller en olicensierad teateruppsättning av Karlsson på taket. Många av de otillåtna produkterna upptäcks av automatiserade bevakningstjänster. Dessutom bildar Saltkråkans licenstagare och partners runt om i världen ett nätverk som både rapporterar till Saltkråkan om olika intrång och i vissa fall även agerar för att få bort dessa.
– Precis som vi, är de väldigt måna om att inte drabbas av otillåten konkurrens på sina olika marknader, och agerar därför själva, men på uppdrag av oss, när någon av våra rättigheter kränks.

Det största arbetet är upplysning

Alla intrång behandlas olika beroende på omständigheterna runt intrånget, men de tas alltid på största allvar. Många gånger räcker det att förklara för den som gör intrång att det inte är tillåtet. Det är ofta okunskap som är boven, framför allt inom Sveriges gränser, menar Maria Westerlund:
– Här finns en stor respekt, både för Astrid Lindgrens verk, men också för rättigheterna kopplade till dem. Därför begås många intrång omedvetet och i god tro, men då löser det sig också i regel när vi informerar om hur juridiken fungerar.
– En helt annan sak är när någon medvetet försöker snylta på våra rättigheter, eller försöker registrera ett varumärke som ligger väldigt nära något av våra befintliga, fyller Olle Nyman i.

Då agerar företaget med full kraft. Genom varumärkesombud eller direkt från Saltkråkan skickar de först ut varningsbrev som informerar om intrånget och upptäckten av det. Upphör inte intrånget går de också vidare med rättsliga åtgärder.
– Mormor var väldigt mån om sina rättigheter och förstod tidigt deras stora värde. Hon var en driven affärskvinna utan att egentligen vara intresserad av att tjäna pengar. Det viktiga var att allt gick rätt till, och att karaktärerna inte utnyttjades på ett felaktigt sätt. Och så är det än i dag, avslutar han.

Undvik att bli piratkopierad

  • Se till att ha dina immateriella tillgångar registrerade i alla länder där du säljer, eller producerar dina varor, eller som du har för avsikt att expandera till.
  • Om du blir utsatt för ett intrång där någon kopierat din produkt ska du göra en polisanmälan.
  • Se till att dokumentera datum, produkt, plats, pris och vem som marknadsför varan.
  • Håll dina kunder uppdaterade om var dina återförsäljare finns.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X