Alla som arbetar med försäljning vet vikten av att presentera produkten på rätt sätt, ett sätt som till och med kan vara avgörande. Som e-handlare bör man lägga tid på att se över förpackningarna och tänka på hur man vill att företaget ska uppfattas, hur produkten ska presenteras och upplevas. Väl genomtänkta förpackningar tenderar att knyta ett band med målgruppen och fungerar som en reflektion av företaget.
Text Robert Grimm
Likt förpackningen som omsluter produkten är transportemballaget lika viktigt. Ytteremballaget är det första som kunden tar emot och även det som skyddar produkten under hela transporten. En del företag väljer att vara diskreta med profilering om produkten är av ett högre värde, annars är ytteremballaget en utmärkt säljare. Varumärke bör dock inte försummas då ytteremballaget är det första alla ser och det som först kommunicerar med omvärlden innan paketet levererats. Det kan bidra till nya kunder och få befintliga kunder att göra återköp.
Inköp av emballage kan vara dyrt och tar upp större delar av lagerytan, speciellt om man behöver flera wellpapplådor för olika produkter. Större e-handelsföretag, som Amazon, har en annan kapacitet än små och medelstora företag när det gäller inköpsmängd, profilering och lageryta. Men det finns smarta lösningar för företag som inte är på den nivån än. Behåll befintliga wellpapplådor och köp in kontinuerligt efter behov och plats, uppgradera utseendet med en emballagestämpel eller med egna designade etiketter. Emballagestämpel är ett kostnadseffektivt alternativ som går att använda på flera ytor såsom kartonger, papperskassar, kraftpapper med mera. Eftersom stämpeln är lasergraverad kan man med lite erfarenhet samt en inövad teknik både få fram skarpa avtryck och en lite mer retro/vintage look på förpackningarna. Att använda etiketter för att trycka logotyper eller skapa egna designs gör att varumärket presenteras på fler än ett sätt. Med vinyletiketter uppgraderar man snabbt utseendet mot en mindre kostnad, som medför en större estetisk förändring. Värt att tänka på är att få med företagets hashtag eller sociala medialänkar, som uppmanar kunden att följa alternativt dela sitt nya köp och tagga företaget. Detta kommer hjälpa till att öka närvaron online och på sikt även utöka kundbasen. Konsten att skicka väl profilerade paket behöver inte vara en kostsam historia längre. Idag räcker det med en kreativ ådra och inspiration. Då kan man som företag komma långt.
Om Robert
Robert Grimm är Digital Marketing Executive på Davpack, som förser företag med emballage och förpackningslösningar online.