Allt vi kommunicerar i sociala medier och alltid annars också för den delen, har någon form av effekt både på oss själva och vår omgivning. Det gäller att ligga steget före och tänka efter, innan.
Av Nina Jansdotter
Att vara företagare har sina för – och nackdelar som allt annat. En av de värsta sakerna man kan vara med om som företagare är att bli lurad av någon. Någon som medvetet fört dig bakom ljuset på något plan för att själv skaffa sig någon fördel, till exempel att få ut pengar eller något annat av värde ifrån dig. Det kan vara ett regelrätt blufföretag som skickar fakturor i hopp om att någon ska tro att de är något som man faktiskt har beställt och därför betala snällt.
Det finns nog ingen småföretagare som inte blir lurad någon gång oavsett om man skrivit avtal eller inte med någon kund eller samarbetspartner. Visst är det lätt för oss som har stora nätverk i sociala medier att tänka tanken att hänga ut någon med namn, för att på så vis få någon form av upprättelse och att ge igen. Öga för öga, tand för tand som det gamla talesättet lyder. Men självklart finns också många nackdelar med att göra det. Till exempel att man skapar en upptrappning, där en andra också hänger ut dig tillbaka med sin version om vad som hände och så har man kanske en riktigt smutsig pajkastning inför många följare. Många följare brukar för visso uppskatta ett sådant drama och följer det med stort intresse. Dessutom finns det en hel del som har ökat sitt eget kändiskap genom att hänga ut andra som varit ännu mer kända en de själva, i media så vi har den typen av såpor på fler ställen i sociala medier.
Väg för- och nackdelar innan du hänger ut någon på sociala medier
Det är bra om man stannar upp och väger för- och nackdelar innan du hänger ut någon i dina kanaler – oavsett om personen eller personerna förtjänade det eller ej för det kan slå tillbaka på en själv som företagare när man väljer den vägen.
Konflikter drar ofta stor publik
Sådana fighter kan visserligen vara spännande för de som följer och skapa mycket trafik till dina kanaler, men det kan lätt spåra ur och du får badwill och att alla inte alls håller med dig varken i sak eller att du handlar rätt när du hänger ut andra, som kanske har en helt annan version av vem som lurade vem. Som sagt så finns det en hel del kändisar som har blivit kändare genom att sätta igång bråk och kritisera sina kollegor eller konkurrenter i branschen, men man får själv välja om det är den vägen som man vill gå för som sagt, det kan bli negativt rykte för dig också. Det är ju en väg att gå om du är beredd på att stå upp och slåss, ibland under en lång tid. Det beror ju också på hur mycket annat du har att göra, för det tar mycket energi och tid att bråka.
En del kanske blir rädda för att göra affärer med dig eftersom om det går snett blir de offentliga slagpåsar. Sedan har vi den djupare filosofiska delen. Jag kommer att tänka på ett citat från bibeln ”Den som är utan skuld kaster första stenen”. Nästa gång kanske det är du som gjorde fel och det kanske inte var något medvetet du valde men någon kanske ändå kände dig lurad av dig.
Det finns andra vägar för den som vill kräva pengar
Är det pengar som du vill kräva och få rätt i finns det andra kanaler som kan vara effektivare för det ändamålet, som till exempel, inkassoföretag, kronofogden eller tingsrätten. Ibland kan det för den delen vara effektivt att i alla fall hota med uthängning om inte fakturan blir betalt eller företaget på andra sätt gör rätt för sig. Bara för att man säger att man ska göra en sak så behöver man ju inte fullfölja det.
Det är viktigt att efter vad det i så fall är för syfte, med att du namnger någon negativt på nätet. Är det för att få någon form av revansch? Är det för att få betalt? Är det för att varna andra? Är det för att stå upp för sig själv för att fler har lurat dig innan och nu är du trött på det och vill statuera ett exempel så att ingen lurar dig igen när de ser att du tar bladet från munnen och berättar historien högt? Ja, det kan finnas många anledningar till att man vill outa någon, så börja där. Att man hänger ut någon ska heller i så fall absolut ingenting du gör i affekt, en dag när bägaren rinner över utan mer som ett medvetet beslut där du vägt plus och minus och har en strategi för eventuella motangrepp.
Ytterligare en aspekt som jag vill ta upp är att om du går ut med att du blivit lurad kommer det vara många som kanske kommer att tycka att du varit dum och naiv som till exempel inte skrivit vattentäta avtal. Att du verkar mindre kompetent själv som inte tagit referenser och så vidare. Det ger ofta inget riktigt proffsigt intryck att inte själv ta kontroll över situationen och att du inte kunnat lösa den på annat sätt än att skapa en offentlig historia av händelsen. Men återigen, du kanske tycker att du vill bjuda på att du inte varit proffsig själv i alla led och att du nu lärt dig något.
Varna småföretagarvänner på andra sätt
Många säger att de vill hänga ut personer därför att de vill varna sina småföretagarvänner för bedragare och det är en tanke som jag verkligen kan förstå. Då kan man ju välja att skriva privata meddelanden med varningar hellre än att skriva ut bluffarnas namn öppet i sociala medier.
Sedan har vi detta med att personen eller personerna du hotar med eller till och med går så långt att du hänger ut dem, i sin tur kan hota dig med ärekränkning och att du illvilligt har skadat deras varumärke. Nu är det så att i praktiken så är det svårt att driva sådana case i domstolen därför praxis har blivit så att det krävs mycket bevisbörda från deras sida samt man menar att offentliga personer, som till exempel en företagare med stora kontakter i sociala medier, får tåla att bli granskad och kritiserad. Det hör också till demokratin att man får lov att yttra sig negativt om andra människor, om man upplever att man har rätt och man inte medvetet ljuger och förvränger fakta. Det ska gå långt innan någon faktiskt blir fälld för förtal idag.
Är det ett större företag som du hänger ut genom att du till exempel klagar på dess service så drabbas ju inte en enskild person lika hårt som om det är en mindre företagare som du kritiserar offentligt. För en småföretagare blir det personligt på ett helt annat sätt eftersom de flesta mer eller mindre ”är” sina företag. Om det är ett känt blufföretag där du kan läsa att många andra har blivit drabbade är det givetvis också mer legitimt att sprida länkar från seriösa sajter vidare där det står om deras upptåg, för att varna andra. Det är inte roligt alls att bli lurad att betala falska fakturor med mera och den typen av företag kan ofta hålla på väldigt länge innan de åker fast, otroligt nog.
Jag har själv aldrig skrivit ut någon bluffares namn eller företag offentligt men jag har flera gånger beskrivit situationen men då också anonymiserat den. Då blir det historier som också har kunnat ge intressanta debatter och lärdomar både för mig själv och de som läst och kommenterat vad jag skrivit. Det kan också vara en väg för att själv sätta ord på det jobbiga och på så vis ventilera lite och få lite empati och omsorg av de du umgås med på nätet. Men man ska aldrig säga aldrig. Kanske det kommer en dag då jag väljer att gå ut med någons namn, om jag upplever mig riktigt kränkt och jag har tänkt igenom situationen noga och anser att jag har tillräckligt med bevis för min sak. En av fördelarna med att ha lagt ofantligt antal timmar på att bygga ett stort nätverk i sociala medier är i alla fall att det ofta inger viss respekt om man i alla fall hotar med att outa någon med namn som beter sig illa mot en. Ofta kan det räcka och man behöver inte gå hela vägen.