Att få synlighet och få nya följare till sin gillasida på Facebook, är ofta ett hårt arbete och kräver många timmars jobb i veckan. Tid som måste tas från något annat som man har på bordet som företagare. Därför så det många som vill hitta genvägar av olika slag. Till exempel så är det en hel del som använder funktionen för att tidinställa inlägg, som ett sätt att försöka skapa struktur och planera sina inlägg, bland annat för att slippa vara online hela tiden.
Av Nina Jansdotter
Småföretagare jobbar som bekant väldigt mycket, generellt sett. Fördelarna med att tidsinställa inlägg är att du får en överblick framåt och att du får känslan av att du ligger steget före och att du kan jobba på när du har ångan uppe och då skriva flera statusar vid samma tillfälle och avsätta tid till detta.
Ibland kan man få känslan av att man loggar in och ur hela tiden när man jobbar med kommunikation i sociala medier, vilket är något som jag för den delen inte kan rekommendera fast jag ibland också hamnar i det beteendemönstret, av olika anledningar.
Vem är det då som brukar tidinställa sina inlägg?
Främst har jag lagt märket till att de ofta är de som ligger lite mer åt det analytiska hållet som gillar att planera och ha ordning som därför föredrar att schemalägga inläggen. Arbetet upplevs då som rationellt. Jag anser dock att den typen av inläggsplanering kan bli opersonligare och passar därför bättre för rena kampanjer med erbjudanden, som man till exempel sponsrar, det vill säga betalar en slant för eftersom spridningen blir större då och fler läser ditt inlägg. Inlägg som inte är så sociala, utan mer som en vanlig annons. När man exempelvis har identifierat en viss tidpunkt då man vet att många av ens kunder och presumtiva köpare är online och man vill nå dem. Sedan tycker jag inte att man bara ska ha den typen av inlägg på sin gillasida eftersom Facebook trots allt är en social plattform och man inte når så långt om man bara kampanjar där.
Håll ändå det sociala i fokus
Oavsett om man har mycket pengar som man vill och kan lägga på marknadsföring så kommer man missa mycket när man inte anpassar sitt sätt att sälja till ”social selling”. Det vill säga att man i första hand jobbar med att bygga långsiktiga relationer och förtroende och det gör man inte om man bara sitter med näsan i statistiken och försöker optimera sin insats. För tillit och bra kommunikation krävs att man också är följsam och använder sin egen fingertoppskänsla för när det passar att skriva vad, just när det känns rätt.
Svara någorlunda snabbt
Som sagt kan man spara tid på att förinställa, men då riskerar man ju att missa att svara på responsen som förhoppningsvis blir efter inlägget kommit upp. Därför är det ändå, enligt mig viktigt att man är där och kollar vad som händer om man ska få ut max av inlägget. Kanske har du varit otydlig och behöver förklara vad du menade. Kanske är det bara någon som svarar något positivt som du vill tacka. Blir det bra respons med många delningar är det trevligt om du tackar dem som förde ditt ord vidare, så att de känner sig uppmuntrade och vill fortsätta kommentera hos dig. De är guld värda de som ofta tar sig tid att svara på inlägg.
Testa men det finns inga genvägar
Det finns inte riktigt några genvägar här, brukar jag påminna om och gör det även idag. Det ena behöver dock inte utesluta det andra. Ens strategi behöver inte vara samma hela tiden. Det kan vara kul att växla metod i sociala medier ibland så att man håller sig alert och inte fastnar. Testa och lägg upp några inlägg i förväg och blanda med sånt som du skriver när du loggar in så ser du om och vilken skillnad det kan bli och hitta ett sätt att kommunicera som passar dig och din verksamhet.