Monday, July 15, 2024
spot_img

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemEntreprenörslivFöretagaren med fokus på...

Företagaren med fokus på försäljning

Michel Laporte Godorn, är 34 år och bor i Göteborg och är entreprenör med stort fokus på tillväxt och försäljning. Han är Idag VD på Vimentis Group AB och det är där hans huvudfokus ligger. Utöver företagandet så driver han även Mölndals Karateklubb.

Av Nina Jansdotter

Michel har fått tjäna sina egna pengar sedan han var tio år gammal. Hans far var noga med att han tidigt skulle lära sig att respektera och veta hur man tjänar pengar.
– Mitt första jobb var att sälja bröd och frallor genom dörrknackning. Sedan dess har jag varit fast. Haft flera bolag, jobbat som försäljningschef i större koncerner och haft möjligheten att jobba nära framgångsrika entreprenörer längs vägen.

Att starta och driva eget blev absolut inte så enkelt som Michel många gånger trodde att det skulle vara men han har aldrig slutat tro 100 procent på sin förmåga att lyckas och det är en bra förutsättning för att hålla långsiktigt som företagare.

Vad är det bästa med att vara företagare?
– Friheten, möjligheterna och människorna man möter. Har ett fantastiskt nätverk i dag och många har blivit goda vänner längs vägen.

Vad är det mest utmanande?
– I mitt yrke är det dels fördomarna kring försäljning, att många fortfarande inte vet skillnaden mellan försäljning och kräng. Samt att marknaden inte riktigt vet hur de skall syna alla nya ”säljexperter” som börjar dyka upp lite överallt nuförtiden. Men det går åt rätt håll.

Vad har du på gång just nu?
– Just nu är mitt fokus på Vimentis VIP som är ett tillväxtprogram och online plattform för Startups och småföretagare med 100 procent fokus på försäljning.

Har du gjort något misstag du kan dela med dig av?
– Jag köpte ett bolag för några år sedan där jag inte hade gjort min hemläxa ordentligt. Det var nog säljarens bästa affär och min mest korkade.

Det misstaget han gjorde var att gick på enbart känsla och lite fakta, vilket resulterade att det blev en onödigt stor uppförsbacke för att vända cashflowet. Han lyckades vända på den skutan och det blev en nyttig lärdom. Låter det för bra för att vara sant, då är det värt att kolla siffror, lager eller personerna ordentligt. Även vid anställning då det kan vara en av de dyraste utgifterna för en småföretagare. Alla som har ett resultat, kan visa upp det med referenser och allt. Så är det bara, tillägger Michel.

Vad vill du ge för råd till de som nyligen startat eget eller skulle vilja starta?
– Se till att ha en tydlig strategi för din försäljning, kopplat till din marknadsföring.

En stress som kommer, förr eller senare, är om ditt bolag inte har ett bra cashflow. Räkningarna skall betalas och om du inte har tillräckligt på kontot kan företagandet verkligen vara en jobbig resa. För det finns en universell sanning som du aldrig kommer undan: Om ingen köper dina tjänster eller produkter, då har du snart inget företag kvar.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X