
Färgerna spelar ofta en större roll inom branding och marknadsföring än vad många vet. Visste du att 73 procent av köpbesluten i en butik är gjorda på grund av de känslor som färger väcker hos konsumenten? Det behöver alltså inte vara svårt att skapa en tilltalande produkt och varumärke – sätt dig in i färgernas värld och du har kommit en bra bit på vägen.
Färger väcker olika sorters känslor hos oss som leder till att vi agerar på ett visst sätt. Det är alltså ytterst viktigt för företagare att förstå sig på färger för att kunna utveckla sitt varumärke på bästa tilltalande sätt.
Visste du att den blåa färgen minskar aptiten hos människan – alltså är det inte den ideala färgen om du vill sälja snabbmat. Däremot är röd en ypperlig färg att använda för att reta aptitlökarna hos kunderna. Orange används ofta som en färg som uppmanar till impulsköp – och är även en färg som används för att påtala barnvänlighet.
Här i infografen, framtagen av Expertvalet, analyseras sju olika färgalternativ. Ta en titt på vilka företag som använder sig av de olika färgerna och få en förståelse för varför de kanske gör det. Låt dig inspireras och få nya idéer när du bygger upp ditt eget varumärke!