Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivKrönikaAnvänd dina styrkor i...

Använd dina styrkor i allt du gör!

Anneli Egestam, är kvinna och entreprenör i sina bästa år. Hon har rötterna i skånska myllan, i Vellinge, en kommun som brukar hamna högt i rankingen vad gäller gott företagsklimat. Det hon gör är att hjälpa företag tjäna mer pengar genom att bygga personliga relationer på event, affärsmingel och inspirationsseminarier som hon arrangerar.

Egestam Marketings specialiteter är att skapa attraktiva mötesplatser med rätt människor och företag på plats. Då brukar det bli bra. Jag håller även mingelcoachning för att ta fram stjärnan i varje person så att hen kan tända andra, när man nätverkar, står i mässmonter eller har kundträffar. Det är människan som är de främsta framgångsfaktorn idag, allt annat kan kopieras. Överlag är vi dåliga på det här med värdskap och se andra människor, vilket oftast är den främsta framgångsfaktorn, att få människor att känna sig viktiga. Jag är även konferencier / moderator, så sammanfattningsvis brukar jag säga att jag jobbar med en laglig form av koppleriverksamhet, att få människor att mötas och se möjligheter som skapar tillväxt, istället för att bara vara på samma plats samtidigt och hänga med dem man redan känner, vilket är ganska vanligt. Det är den korta varianten, ha ha.

Att jag startade eget var en tillfällighet. Efter Handelshögskolan började jag arbeta med marknadsföring och event, först i konsultbranschen och sen inom hotell. När ett vikariat tog slut skapade jag tjänster som jag såg att företag skulle kunna ha nytta av, att bli kundens projektledare för egna event och mässmedverkan, kompetens som oftast inte finns hos kunden själv. Efter något år började jag skapa event i egen regi som rullar på år efter år, t ex Göteborgsminglet och Entreprenörs- och Ledarskapsdagen i både Göteborg och Malmö.

Det blev bättre än jag trodde, tack vare människor i min närhet som har gett mig förtroendet att förläsa om nätverkande, moderera mm. På så vis har tjänster skapats efterhand, saker som inte fanns på världskartan när jag drog igång 2003.

Fördelarna med att vara företagare är främst friheten, som jag ser det. Det är jag som sätter min egen agenda till vardags. Men jag är otroligt lyhörd för kunds behov och önskemål och jobbar både sena kvällar och i bland på helger, när galor, mässor äger rum. Jag gillar variation, tack och lov. Att hantera friheten är det mest utmanande, och göra det som är viktigast för stunden, inte det som är roligast. Det har ju att göra med personlighetstyp, jag är ju en sån som går i gång på att det händer grejer – och det gör det ju hela tiden. I love my job!

Misstag är livets skola. Man vill helst inte göra några alls, men då lär man sig heller inget nytt och blir rädd för att pröva nya saker. Mina koncept har hållit bra i många år, men visst går det lite upp och ner! Att inse att ett event jag planerar kolliderar med något annat som händer i stan den dagen påverkar utfallet och antalet besökare. Men kvantitet, antal deltagare, har tack och lov inte med kvalitet i mötena människor emellan att göra. Men det är alltid en wow-faktor, förstås.

Mitt bästa råd till dig som funderar på att starta företag är att göra något du verkligen brinner för, där dina talanger kommer till sin rätt och gör nytta för andra. Det är det som skapar värde för kunden, som du kan ta betalt för. Det vi kan är oftast inget vi tycker är särskilt märkvärdigt, så be människor du  känner att säga vad de tycker du är bra på. Gör testet Strength Finder och få bekräftat vilka dina toppstyrkor är och använd dig av dem i det du gör. Det vi har lätt för blir oftast roligt vilket smittar av sig på kunder, partners och medarbetare. Då blir du som person attraktiv för andra och en sådan man vill anlita. Alla vill ha kul på jobbet, även dina kunder!

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X