Friday, December 13, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

När du får en negativ recension på Facebook 

Att det går att recensera företag på Facebook har sina för – och nackdelar. Självklart är det roligare när omdömena är positiva men det händer i princip alla företagare att det då och då händer att någon är missnöjd och skriver en negativ recension om det, oavsett hur mycket vi slår knut på oss själva. Det är verkligheten. Man kan helt enkelt inte tillfredsställa alla, även om man nu skulle ha det som mål.  Av Nina Jansdotter

Det som kan göra det hela lite trist är att även om du är administratör av din gillasida så kan du inte ta bort recensionsinlägg även om du skulle vilja, som du kan med andra typer av kommentarer. 

Vad du kan göra om det är en hatisk eller väldigt kränkande kommentar är att anmäla inlägget och be andra göra detsamma. Sedan är det tyvärr inte säkert att Facebook reagerar så snabbt på anmälningen och ibland blir inte resultatet att de ens tar bort den men det kan vara värt ett försök. 

Att ta bort recensionsfunktionen
Vad många företagare inte känner till är att det går att helt ta bort recensioner. Det alternativet hittar du under ”settings”. Då kan ingen längre skriva någon recension på gillasidan, varken någon som gillar dig eller inte, så det har sina plus och minus, vilka du bör överväga. Den bistra verkligheten är att vi som driver eget nog helt enkelt, generellt sätt får vänja oss vid transparensen på nätet och att kunder och andra ger oss både ris och ros som betyg på våra produkter och tjänster. Därför rekommenderar inte i första hand att man helt tar bort recensionsfunktionen annat än i så fall tillfälligt, under en period. Så länge som de övervägande betygen är mer åt det positiva hållet så är det ju ingen fara på torpet. 

Bemöt som ett proffs
Det kan vara värt att lägga tid på att bemöta kommentarerna, men inte på ett grinigt och otrevligt sätt utan med en mer nyfiken och intresserad ton. Som om du vill veta mer om vad som ligger bakom, vilket du kan ha nytt av att veta. Skriv alltså ingenting om du har en dålig dag och eller är i affekt. Då är det bättre att låta det vara. Om man däremot undviker att ta kritiken så personligt och lyckas hålla sig lugn när man kommunicerar så kan man ofta vinna mycket. Du kan till exempel ställa klargörande frågor om kritiken är mer svepande, så att du kan förstå vad det är som ansågs gick fel och eventuellt så kan du rätta till det hela också. Vilket kan uppskattas av både kunden i fråga samt andra som läser.  Kan du se på recencioner, även de negativa, som något som kan utveckla dig och ditt företag så är mycket vunnit, vilket kan bana vägen för att du blir mer framgångsrik inom ditt gebit. 

Be ditt nätverk om pepp
Har du fått en trist recension så kan du be andra i ditt nätverk, som du vet gillar dig och det du gör, att gå in och skriva något mer positivt. På så vis trycks det negativa undan lite. Det kan dock se lite konstigt ut om det sker i ett direkt samband med det kritiska inlägget, för de som specialstuderar klockslagen och så vidare, men det får du i så fall bjuda på ifall du väljer den vägen. Det kan i alla fall kännas positivt för dig att det finns många som faktiskt gillar dig och det du gör och är villiga att kliva fram och påpeka det för dig, när du behöver stöd. 

Nu kan det vara så att man inte skriver recension bara för att man är nöjd. Då kan det som sagt vara bra att man uppmuntrar en del att skriva och tackar för att de gör det. En positiv sak du själv kan göra är att du själv skriver peppande recensioner hos andra småföretagare i ditt nätverk så kommer säkert någon av dem att göra detsamma för dig. Den som ger brukar få i nätverkande.  

Bidra själv med inlägg som ger värde
Generellt sätt så gäller det alltid att fylla på nätet med bra saker själv, för då märks inte de negativa kommentarerna lika mycket eftersom de då ”drunknar” i det som man själv som småföretagare har bidragit med. Ha alltid det i fokus att du själv är med och sätter agendan och inte är ett ”offer”. Den som är med i gamet lär sig efter hand. För de småföretagare som väljer att inte vara så mycket på nätet kan detta vara en större risk då andra kan skriva saker om en och då har man ju inte en chans att bemöta, vare sig att tacka för de som nöjda eller svara de som är negativa. Alla väljer självklart vad man vill lägga sin tid som företagare men i grunden så kan man ofta få ut mest bra saker om man ger sig in i leken i sociala medier, enligt min erfarenhet.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X