De flesta företagare blir kritiserade ibland, oavsett hur man gör eller inte gör och hur nöjda kunder man har i stort. Istället för att enkom se kritik som något negativt kan du använda den som en gåva som faktiskt gör dig mer framgångsrik i ditt företagande, i slutändan, om du vill och vågar titta på den som nyttig feedback. Sedan behöver du absolut inte alltid hålla med om att kunden har rätt i alla lägen.
Av Nina Jansdotter
Det är värt att påpeka att kritik oftast är subjektiv då den speglar en eller andras åsikter och tyckande om dig eller din prestation och därför inte är densamma som helt objektiv fakta. Det handlar ibland om okunskap, avundsjuka, rädsla för nytänkande och så vidare och säger då egentligen mycket mer om den som gav kritiken, än om den gör om dig. I alla lägen kan du göra medvetna val när någon kommunicerar något kritiskt till dig, vare sig det är till dig personligen vid ett möte eller det är i sociala medier eller i annan form. Du kan välja om du vill lyssna eller inte och om du vill det kan du omdefiniera kritiken inför dig själv genom att säga till dig själv ”kritik hjälper mig växa”, kritik lär mig något om mig själv jag kan ha nytta av”, ”Jag vågar lyssna på kritik därför den kan hjälpa mig bli bättre som företagare ”.
Ta till dig det du vill
Även om det känns jobbigt och du helst av allt skulle vill förklara eller försvara dig direkt, andas och räkna till tre istället för att du avbryter och svarar tillbaka. Lyssna aktiv och lyssna färdigt. Visa att du vill höra vad den andra vill säga även om du spontant tänker att du inte alls håller med. Be gärna om konkreta exempel om kritiken är för generell. Ett sätt att värma upp och ”vänja sig” vid kritik är att själv be om den. Börja med att fråga någon kund, samarbetspartner eller vänner, som du känner dig trygg med, om de kan ge dig lite kritik. Be dem vara ärliga och visa att du vill lyssna och lära. Är kritiken i sociala medier är det viktigt att inte börja svara direkt när du är i affekt. Ta en promenad och fundera hur du ska bemöta det hela. Tänk på att många fler än du ibland anar är inne och följer trådar där någon blir kritiserad, så välj dina ord väl så att det inte blir badwill för dig och ditt företag om du tappar humöret.
Om kritiken gör dig ledsen
Får du negativ kritik och känner dig sänkt för det, kan det också vara bra att skriva av sig sina känslor i ett fiktivt brev till den du tycker utsatt dig för sårande ord. Riv brevet sedan när du är klart. Du gör detta för din egen del för att du ska kunna gå vidare. Eller prata med en vän som vill dig väl och kan påminna dig om alla ”rätt” du också gör. Sen kan du också använda dina negativa erfarenheter av att få kritik på ett negativt sätt till att själv göra det bättre när det är dags för dig att komma med negativ feedback i framtiden, så att du själv ger kritik på ett trevligare sätt än så som du själv fick ta emot den. Vi kan lära oss av allt som händer oss om vi vill och tar oss tiden att reflektera över vilka lärdomarna var i både det som hände som var bra och de som vi inte var lika förtjusta i.