Friday, December 13, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemFörsäljningVarför ska jag anlita...

Varför ska jag anlita just dig?

Har du något svar på den frågan? Om inte är det hög tid att fundera över det. Frågan kommer att dyka upp när du minst anar det. Ditt unika säljande budskap ska formuleras på max 30 sekunder, mer tid än så har du inte att övertyga andra.

När varumärkesexperten Pia Anderson träffar företagare kan hon inte låta bli att fråga varför hon ska välja deras företag framför någon annans.
– Det är sällan jag får något svar.
Kunderna finns överallt. Man vet aldrig vem man träffar på barnens fotbollsmatch, på föräldramötet eller på after worken. Det man vet är att när man träffar nya människor kommer alltid frågan: Vad jobbar du med?
– De flesta nya företagare svarar att de driver företag. Vad är det för information? Då ska man passa på att presentera företaget. Potentiella kunder finns överallt, men det syns inte alltid utanpå dem.

”De flesta nya företagare svarar att de driver företag. Vad är det för information? Då ska man passa på att presentera företaget”

Då är det bra att ha funderat över ditt unika säljande budskap och ha formulerat en så kallad hisspitch, som är en företagspresentation på 30 sekunder. Den ska sitta i ryggmärgen.
– Många tror att hisspitchen är en sak och det budskap man använder i reklamsammanhang är ett annat, säger Pia. Men nej, det är samma sak. Jag har gått flera säljutbildningar där man får veta hur man säljer, men man får inte med sig vad man har att erbjuda, varför man ska välja just dig. Folk är inte vana att sälja så. Det finns många bra säljare som inte kan sälja. De har inget unikt säljande budskap.
Att formulera en bra hiss-pitch som snabbt fångar intresset är en konst. Det finns några knep att ta till för att lyckas. Börja med en metafor som beskriver ditt budskap för att fånga intresset. Få fram vilka du vänder dig till och att du förstår vilka behov de har. Visa att du har lösningen på deras behov och problem. Ta fram tre anledningar till varför de ska välja just dig, anledningar som motsvarar kunden behov. Sist men inte minst, ge dem ett tidsbegränsat erbjudande som det är lätt att tacka ja till med en gång.
Till sist måste jag fråga: Vad gör du? Varför ska jag välja dig?
– Jag hjälper företag med att ta fram en affärsplan som bygger varumärket. Jag hjälper dem att hitta sitt unika säljande budskap, så de står stadigt i presentationen av sig själva och blir valda före alla andra.
Vill du ha hjälp att formulera din hisspitch?
Kolla in piaanderson.se/hisspitch/

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X