Genom ett utvecklingsprogram erbjuds små och medelstora bolag hjälp med att nå ut internationellt. Det finns fortfarande några platser kvar. Den 14 november startar programmet.
Utvecklingsprogrammet för innovativa små och medelstora bolag arrangeras av Högskolan i Gävle tillsammans med Triple Steelix. Syftet är att hjälpa bolagen att bättre och snabbare nå ut på den internationella marknaden.
Grund i forskningen
Genom ett årslångt utbildnings- och utvecklingsprogram ska de företagen bli effektiva, marknadsorienterade bolag. Det handlar inte om något teoretiskt studieprogram utan att arbeta i skarpt läge med strategisk utveckling av det egna bolaget.
Projektets idé och plattform grundar sig på tidigare forskning om framgångsfaktorer för marknadsorienterade bolag. Forskningen omsätts nu i ett projekt där forskarna leder och följer de deltagande företagen.
Bildar stödjande nätverk
Programmet startar den 14 november, med första träffen på Högskolan i Gävle. Därefter kommer arbetsträffarna cirkulera mellan de deltagande företagen. Mellan träffarna arbetar varje företag med sin egen strategi. Forskarna och de andra deltagande företagen bildar ett stödjande nätverk. Det är därför ett kriterium att företagen inte finner sig i en konkurrerande situation.
Kostar endast tid och energi
Projektet är finansierat av Triple Steelix. Det deltagande bolaget behöver endast investera i åtagande, engagemang och viljan att etablera sig på den internationella arean. Bolaget bör ha minst 10 anställda som antingen redan har börjat arbetet på etablering på den internationella marknaden eller som ämnar satsa på en expansion mot relevanta marknader.
Det finns fortfarande några platser kvar. För den som vill veta mer går det att kontakta Agneta Sundström på Högskolan i Gävle eller Elisabeth Dahlstedt på Triple Steelix 2.0.