Har ditt företag en hemsida? Även om det känns självklart så är det långt ifrån alla företagare som skaffat en. Detta trots att nio av tio konsumenter söker efter varor på nätet i första hand.
Enligt en ny Sifo-undersökning söker nio av tio konsumenter i första hand på nätet för att hitta varor och tjänster. Trots detta saknar näst intill hälften av svenska företag en egen hemsida. I en undersökning svarar nästan varannan småföretagare, hela 44 procent, att deras företag inte har en egen hemsida. Bland dessa uppger en stor majoritet, 82 procent, att de inte tror att en hemsida skulle hjälpa dem att sälja mer.
Många söker på nätet
Samtidigt är internet i dag den självklara startpunkten för den som vill köpa en vara eller en tjänst, enligt en Sifoundersökning. Nio av tio, 88 procent, uppger att de går direkt till nätet och söker. Ända upp till åldersgruppen 64 år ligger siffran stabilt över 90 procent. Efter 65 ökar benägenheten att fråga runt i bekantskapskretsen eller leta bland tidningsannonser– men fortfarande väljer så många som sju av tio i första hand nätet för att hitta vad de vill.
Viktigt styra information
På frågan om varför företaget saknar hemsida svarar så många som var tredje, 34 procent, att de inte vet. Fyra av tio, 39 procent, av de företagare som saknar hemsida tror inte att kunderna ändå skulle hitta företaget på det sättet.
– Utan en egen hemsida blir det andra som styr vilken information om ditt företag som finns på nätet. Prova att googla ditt varumärke då och då! Marknaden är tuff – till exempel kan konkurrenter köpa egna sökannonser som dyker upp när någon söker på ditt varumärke, säger företagarexpert Boo Gunnarson på Visma Spcs, som genomfört undersökningen.
Andra skäl som anges till att småföretag inte har en hemsida är bland annat att ingen i företaget har tid att sköta en sådan, eller att ingen har kunskapen för att skapa och sköta en hemsida. Bara fyra procent svarar att det är för dyrt.