Tuesday, December 10, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemInspirationIntervju”En helt ny värld...

”En helt ny värld öppnade sig”

Flera av Sveriges framgångsrika startups har startat sin resa på startuphubben SUP46. Vi träffar grundaren Jessica Stark sista dagen i lokalerna där allting startade för att prata om vikten av en mötesplats för drivna entreprenörer med ambition att bli globala och varför Sverige är en så framgångsrik startupnation. 

Det är en vemodig, men glad Jessica Stark som möter upp oss i kaoset på SUP46. I köket packar några ned glas och koppar i flyttlådor, andra har lyft ögonen från skärmarna för att ta lunchpaus och soffan är full med entreprenörer med laptops i knät. Trots att det är sista dagen i lokalerna som SUP46 huserat i under drygt 2,5 år är stämningen på topp. Bara det senaste året har de haft 30?000 besökare och över 250 events. I morgon, fredag, går flyttlasset några kvarter bort till Europahuset på Regeringsgatan 65 i Stockholm. De sju medarbetarna vet vad de har att göra i helgen. På måndag ska nya lokalen vara up and running.
– Det är en historisk dag för oss. Jag går runt och känner mig vemodig, samtidigt är jag superexalterad. Det är så många minnen. Så hårt vi har jobbat. Och glädjen.
Vilket är ditt starkaste minne?
– Oj, det är så många. Men ett starkt minne är från när vi hade lanseringspartaj i oktober 2013. Innan hade vi inte fattat, men när vi stod där på scenen med massa glada människor som hejade på insåg vi att det är på riktigt. Daniel Ek var här och talade. Han sa: Tänk om den här platsen fanns när
Spotify startade.

Jessica kom in i entreprenörsvärlden via en tjänst på Venture Cup.
– Vi har inga egenföretagare i släkten så en helt ny värld öppnade sig för mig. Jag blev förälskad, det finns så fantastiska människor. Vilket driv, för dem är ingenting omöjligt. Det fångade mig.
Hon gick vidare till affärsinkubatorn STING, där hon var marknadschef under fem år. Efter det startade hon en egen kommunikationsbyrå, riktad mot entreprenörer. Då fick hon en förfrågan från Pär Hedberg på STING om att göra en förstudie om möjligheten att skapa en mötesplats för entreprenörer i Stockholm.
– Stockholm var så fragmenterat, det finns små startupkluster överallt. Det fanns inget fysiskt ställe där man kunde sitta många tillsammans. Investerare hade heller ingenstans att vända sig till. Jag trodde starkt på att vi kunde utveckla ett vinnande koncept och åkte runt till andra startup-städer, bland annat San Fransisco, Berlin och London för att hämta inspiration och plocka godbitar.

Förstudien körde hon operativt istället för teoretiskt. Pratade med investerare, startup-scenens nyckelpersoner och signade ett avtal med AMF. Andra hade tidigare försökt sig på samma sak men misslyckats.
– Det var två saker som gjorde att vi lyckades. Vi hittade rätt lokal som fungerade affärsmässigt och vi fick med oss partners i projektet utan att ha bevisat oss. Jag och mina två medgrundare Sebastian och Nathalie hade inga pengar att investera så det var supertajt i början. Vi fick hålla i varenda krona.

sup46_2

För Jessica var det ingen jättechock att gå från att vara anställd till egenföretagare.
– Men det är mycket jag har fått lära mig. Jag har ingen ekonomisk bakgrund och hade aldrig suttit i någon styrelse. Att vara involverad i uppbyggnaden av ett företag har varit både spännande och lärorikt.

Trots att SUP46 har inneburit mycket jobb stressar Jessica inte upp sig.
– Jag blev utbränd 2006 och det tog ett år innan jag var fullt tillbaka. Innan överpresterande jag och var otroligt rädd för att göra fel. Nu känner jag mig själv bättre. Arbetstimmar är en sak, det handlar om vad man har för mental inställning. Jag har fått lära mig att allt ordnar sig, vad är det värsta som kan hända? Jag är tacksam för att jag blev utbränd och fick jobba med mig själv. Annars hade jag aldrig klarat av detta.

I dag är Jessica vd för SUP46, en roll som förändrats under tiden.
– I dag är vi sju personer som jobbar heltid med det här. Min roll i dag är mer coachande. Jag har ansvar för våra partners, sponsorer och investerare och är den som mest uttalar mig i medier.

Sverige i världen
Man hör ofta att Sverige får fram flest Unicorns per capita. Varför vi är en så framgångsrik startupnation tror Jessica beror på flera faktorer.
– Sverige är en perfekt testmarknad, men för litet för att bygga större bolag. Vi har en bra IT-struktur och IT-mognad. Det finns många success stories från Sverige, det spelar stor roll för mindsetet. Sverige har ett bra socialt skyddsnät. Om man misslyckas med sin startup är sannolikheten för att man hamnar på gatan liten. En annan viktig faktor att lyfta är vår organisationskultur. Att sätta det kollektiva framför det individuella ligger i vår kultur. Man kämpar för bolagets bästa, vad man själv tjänar är vanligtvis sekundärt.
En stor utmaning att lösa om vi fortfarande ska ligga i topp är bristen på bostäder, framför allt i Stockholm.
– Jämför man med exempelvis Berlin är det en helt annan sits. Därför flyttar fler bra startups dit. Det pågår en diskussion om att det byggs så mycket nu, men problemet är här och nu. Jag tycker att man kan jobba mer kreativt med problemet, jobba med det vi har. Omvandla kontor till bostäder. Man kan även titta över reglerna, till exempel hur stor toaletten ska vara eller bullernivåer. Tar man problemet på allvar finns mycket att göra.

Hjälper varandra framåt
För medlemmarna har SUP46 betytt mycket, inte minst för det nätverk de kan skaffa sig. De lär sig av varandra, trots att de jobbar med olika bolag handlar mycket om samma utmaningar och möjligheter.
– Och energin. Alla svettas och blöder med samma fokus på att bilda företag. Här finns en vinnarmentalitet och ett jävlaranamma. Har man en svacka kan man glädjas åt att det går bra för någon annan, det finns i väggarna.
Redan när de flyttade in visste Jessica att det var ett rivningskontrakt som de maximalt fick hyra i 2,5 år.
– Det är en vanlig internationell startupstrategi för att få ett attraktivt innerstadsläge. Hyresnivåerna blir bättre.
Trots nya lokaler är konceptet detsamma, att leverera medlemsvärde.
– Lokalen vi flyttar till kan vi anpassa efter våra behov och vad vi lärt oss sen starten. Vi ser ständigt på vidareutveckling. Vi planerar för lansering av ännu en sak som än så länge är hemlig. Jag har lovat att inte prata om det förrän det sker.
Medlemmar finns ingen brist på, flera startups står i kö. Jessica berättar att de får in runt 20 ansökningar i månaden.
– Vi antar ungefär 10 procent av ansökningarna. Många vill in, då är det viktigt att man förtjänar sitt medlemskap. Man får vara medlem under ett år, sen kan man ansöka om ytterligare sex månader. Vi vill begränsa tiden, de ska se till att använda vårt nätverk på bästa sätt och sen flytta vidare.
Medlemskapet är resultatbaserat och kan därför sägas upp.
– Ser vi ingen positiv utveckling eller om man inte har samma brinnande passion som innan kan vi avsluta medlemskapet inom tre månader.

SUP46
Förkortningen står för Start-Up People of Sweden. Det är ett medlemsbaserat community med i dagsläget runt 50 startups som medlemmar. Digitala startups inom exempelvis Internet of Things, gaming eller appar som är på väg att lanseras eller nyss har lanserats med ett skalbart koncept som kan fungera på den internationella marknaden kan ansöka om medlemskap. De har även en öppen arbetsyta dit alla är välkomna. De 30?000 besökarna under året kommer från världens alla hörn.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X