Den svenska e-handeln omsätter mer än någonsin och vi svenskar köper allt mer över nätet. Det visar en färsk rapport som kom i början av september.
Den svenska e-handeln fortsätter att utvecklas och växa. I dag omsätter den totala handeln, vilket innefattar både betalningar för resor, varor och tjänster, hela 100,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på 11 procent jämfört med 2015, vilket motsvarar 10 miljarder kronor.
Resor står för hälften av all handel på nätet i Sverige med cirka 51 miljarder kronor, följt av varor med en dryg tredjedel motsvarande 37 miljarder kronor och tjänster med en dryg tiondel, motsvarande 12 miljarder.
Öppna för nya betalsätt
Var tredje svensk använder sig i dag av en prenumerationstjänst på nätet, så som mat, teve-, film- och musikstreaming. Det blir också allt vanligare att handla på nätet från sin mobila enhet, så som mobiltelefonen eller surfplattan. Mer än hälften av svenskarna gör det och anledningen som uppges är att enheten är närmast till hands, men också för att man gör köp från en app i mobilen.
Vi är heller inte främmande för nya betalsätt. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet är nu närmast hundraprocentig.
Fotnot: Rapporten Svensk E-handel kom i början av september från DIBS. Underlaget baseras på intervjuer med 2 000 svenskar och data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige.