I Åsele finns Camp Lapponia, upplevelseturism version exotiskt svenskt. Där finns Emil Niklasson, som startade företaget vid 19 års ålder.
Av alla företag i Åsele som verkar inom lappländsk upplevelseturism är det bara Emil Niklasson som är född svensk. Han spekulerar i att anledningen ligger i människors oförmåga att upptäcka det otroliga i platsen där man växt upp. För infödda är Lappland normalen, men för turisterna – ett otroligt scenverk med skog, djur, norrsken och tystnad.
Det upptäckte Emil själv när han flyttade till Vilhelmina som sextonåring för att studera en jakt- och fiskeguidesutbildning. Vid examen valde han att stanna och starta företag för att fler skulle kunna upptäcka samma skönhet som han funnit där.
– När jag tog emot mina första gäster var jag ganska nervös. Vad skulle de tycka om att en grön nittonåring tog emot dem?
Det gick bra med gästerna, men för att få ett företag självbärande i Lappland krävs en del. Under det första året hade Emil sex gäster, och var tvungen att arbeta mycket vid sidan om, bland annat inom äldreomsorg och med att plantera skog.
Nu går det bra för Emil. För första gången någonsin är hela jaktsäsongen fullbokad, från slutet av augusti till sista januari.
– Det tog åtta år innan jag blev känd i Europa, att arbeta inom turismbranschen kräver mer långsiktiga mål än andra branscher.
Att sprida sitt varumärke har han gjort genom att bjuda in minst två journalister från olika tidningar per år, ha samarbete med resebyråer i Europa och genom att stå på mässor. De svenska turisterna letar han inte aktivt efter, utan har satsat all sin energi på övriga européer. Olika sorters européer innebär olika upplevelser, till exempel beskriver Emil de österrikiska jaktgästerna som fanatiska jägare som vill prova allt en gång, medan fransmännen har stort hundintresse och vill låta deras djur komma i kontakt med fåglar.
Dock har han tröttnat på jakten, och vill utveckla en upplevelse som fler kan ta del av.
– Jag vill kunna sälja upplevelser flera gånger om och ha djuret kvar. Eftersom jag och mina guider hållit på i 17 år besitter vi otroliga kunskaper om var man ska hitta djuren.
Vid naturturism ska gästerna få känslan av att vara i den svenska vildmarken. Men måste man anpassa och överdriva något för att det ska bli så mycket upplevelse för gästerna som möjligt?
– Ja, det gör man ju. Som guide måste man vara entertainer.
Det kan innebära att ta småvägar trots att större finns för att inge en känsla av att vara i de djupaste skogarna när det i själva verket finns städer en bit bort.
– Vi vill framhäva den här regionen som vildmark, fast det kanske inte bara är det. Men för en storstadsbo är det vildmark, här är ju ändå fler älgar än människor och det säger en del.
Emil berättar om ett EU-finansierat projekt kallat ”Intill”, med målet att utveckla turismnäringen i södra Lappland. Där sitter han i styrgruppen och försöker bidra med den kunskap han har.
– Jag tror att om vi företag börjar samarbeta kan mycket hända. Vi har börjat rekommendera varandra för provision, och det funkar jättebra.
INFO
Det är inte bara turismnäringen som behöver aktiveras. Åsele är en avflyttningskommun, det är många svenskar som lämnar för andra platser. Men genom kommunens, samt Camp Lapponia och andra upplevelseföretag, ansträngningar väljer många holländare att flytta upp. Tur att det finns andra som uppskattar den svenska naturens skönhet