Den senaste trenden inom sociala medier är direktsänd, rörlig bild. För en tid sedan lanserade även Facebook möjligheten för alla sina användare att live-sända. Som företagare är det en riktigt bra kanal att använda sig av för att nå ut till sina kunder. Här listar vi 5 saker du behöver tänka på för att lyckas med din live-sändning.
- Berätta för alla. Informera dina följare, och gärna ännu fler, om att du kommer att live-sända. Ge dem en chans att planera sin tid så de har möjlighet att titta. Vet de inte om att något ska hända så ger du dem ingen möjlighet att delta.
- Planera. Se till att noga gå igenom vad du vill säga. Vad vill dina följare/kunder höra? Vad är syftet med live-sändningen? Tänk även igenom praktiska detaljer, så som var i rummet du får bäst ljus, vilka vinklar ser bäst ut, hur ljudet låter. Övning ger färdighet, så är det bara.
- Personligt. Oavsett hur mycket du övar och planerar, kommer inte kvaliteten bli den bästa. Du måste streama genom Facebooks mobilapp, vilket gör att det blir som det blir. Men använd dig av det istället! Dina tittare vill ha det personligt, och tillåt dig att vara det. Tänk att du bjuder in till ett personligt samtal i ditt kök och glöm för all del inte att ha roligt.
- Återanvänd. Det material som du sänder ut kan du i efterhand redigera. Gör en kortare film och skapa en dialog med tittarna genom kommentarer. Du kan redigera plats och datum, ge en längre beskrivning av filmen och välja en kategori samt ändra miniatyr. Skapa något som engagerar och som kan leva kvar längre genom delningar och diskussioner.
- Följ upp. Efter en live-sändning kan du se hur många som tittade vid olika tillfällen samt hur många tittare du hade totalt. Ta hjälp av den informationen för att skapa en ännu bättre streaming nästa gång. Kanske du ska byta tidpunkt på dagen eller välja en annan veckodag? När du har information från flera sändningar kan du se vilken som varit mest populär. På vilket sätt skiljer den sig från de övriga? Vad vill folk se?