I dagarna har Harvard Business Review Press lanserat boken Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation, skriven av forskare vid Massachusetts Institute of Technology och Capgemini Consulting, som hjälper företagare att skapa digitala konkurrensfördelar.
Sedan år 2004 har det diskuterats en hel del om Web 2.0, som syftar till det faktum att nätet har blivit en påtagligt annorlunda plats än det ursprungligen var. Fenomen som Wikipedia och Facebook har infiltrerat vardagen och språket, så till den grad att de nästan kan ses som helt egna begrepp. Följaktligen krävs då nya ansatser även från företagen. Boken Leading Digital förklarar hur de här ansatserna ser ut med hjälp av över 100 fallstudier från globala storföretag runt om i världen.
Det intressanta här är inte nödvändigtvis hur IT-bolagen själva använder sig av digitala verktyg och marknadsföring, utan snarare hur marknadsledarna i alla andra branscher, till exempel tillverkningsbranschen, når konkurrensfördelar med hjälp av den digitala transformationen.
I Leading Digital redogör författarna för hur du kan utforma den ultimata digitala kundupplevelsen, hur du pitchar din nya skapelse till cheferna samt hur du implementerar den på bästa sätt – trevlig höstlästning för alla företagare som vill få grepp om digitaliseringen av företaget.