Från murare till stringtrosor till e-handelsveteran. Efter försäljningen av klädbolaget Nelly.com hade Jarno Vanhatapio kunnat ta det lugnt. Men det gick inte. Nu är han aktuell med ny nätsatsning för husdjurens alla behov.
– Jag vill lyckas i den här branschen också. Det handlar inte om pengar – då finns det mycket bättre alternativ, säger han i en intervju med Starta & Driva Företag.
Foto Per Norberg
När Jarno Vanhatapio startade klädkedjan Nelly.com år 2003 handlade ungefär 1,5 procent av svenskarna sina kläder på nätet. Tio år senare hade siffran stigit till 9 procent. Att Nelly gick i bräschen för den utvecklingen ledde till att han fick Söderbergska Handelspriset för två år sedan med motiveringen att Jarno Vanhatapio hade bidragit till förändrat konsumentbeteende.
År 2007 sålde han merparten av Nelly till MTG-ägda Cdon Group som till slut betalade cirka 70 miljoner kronor för hela bolaget. Efter att olika affärsänglar fått sitt fick Jarno 25 miljoner kronor över. När han helt och hållet lämnade klädkedjan förband han sig att inte syssla med konkurrerande verksamhet, alltså mode på nätet. I jakten på nya projekt var flera dörrar stängda. Till slut kom han på att sälja allt som husdjur kan behöva och kräva, från torrfoder till mat, kläder – rubbet. Därtill skulle ett community för hundar och katter skapas och kopplas till det nya handelsbolaget ZooZoo.
Men varför just djur?
– Det var halvt cyniskt, halvt idiotiskt. Ingen hade lyckats med detta på nätet i större skala och då tittade jag på varför de hade misslyckats. Det visade sig att affärsmodellen inte funkade för fyra år sedan eftersom frakten var dyr och produkten – ofta tunga säckar – som man sålde innebar låga marginaler. Men nu har utländska fraktbolag kommit in i Sverige samtidigt som marginalerna är lite bättre.
Till den nya uppstarten tog Jarno Vanhatapio in några miljoner kronor i riskkapital. Eftersom han lyckats tidigare var det flera riskkapitalbolag som ville investera mer. Han tackade nej eftersom han inte ville spä ut ägandet. Nu har ZooZoo varit igång i tio månader och har vid årets slut omsatt cirka 25-35 miljoner kronor (bland prenumeranterna finner vi bland annat redaktionshunden Akira). Det är ungefär hälften av vad som behövs för break even. Men det visste Jarno när de satte igång. Han varnade till och med personalen att nu följer ett par år av misär, men sen…
– Man måste härda ut. Jag är sjukt stryktålig och mindsettet på kontoret är att vi aldrig ger oss, oavsett vad som händer.
“Man måste härda ut. Jag är sjukt stryktålig. Vi ger oss aldrig oavsett vad som händer.”
Istället för att själv bestämma det mesta så har han gjort delar av personalstyrkan på 16 personer till delägare i bolaget.
– Jag bygger det annorlunda den här gången – jag var diktator på Nelly. Men det här byggs mer av en ledningsgrupp. Hela bolaget är plattare i sin organisationsstruktur.
Innan Nelly hade Jarno Vanhatapio en bakgrund som byggare: plåtslagare och isolerare. Efter gymnasiet, där han slutade som murare, byggde han oljeplattformar i Norge.
Under en period var han dock arbetslös och gick då en kurs i html-kodning där han bland annat lärde sig webbdesign. Vid denna tidpunkt, strax efter millennieskiftet, hade flera stora internetbolag såsom Boo.com gått i konkurs, men internet, och allt som det hade att erbjuda, var ännu i sin linda. Jarno Vanhatapio vantrivdes med sitt dåvarande jobb inom byggindustrin; så pass mycket att han arbetade så mycket kroppen bara orkade för att på så vis spara ihop ett kapital, slutligen en kvarts miljon kronor. Med det startkapitalet satte han sig sedan i sin lägenhet i Borås och började att sälja underkläder på nätet. Att det hela började med trosor är bara en slump.
– Men så är det i entreprenörskap: Fem procent är idén och 95 procent är genomförandet.
Hela e-handelsbranschen med foder och djurprodukter omsätter runt 6-7 miljarder kronor idag. Jarno Vanhatapio spår att ytterligare en miljard kronor inom dagligvaruhandeln som idag sker i fysiska butiker kommer att handlas över nätet. Om det skiftet uteblir så är han fel ute i sin nya satsning. Jämfört med Nelly satsar han mer nu i uppstartfasen, kör allt på samma gång.
– Att vi är olönsamma idag beror på att vi startar med större ambitioner. Hade jag startat med mindre ambitioner hade vi varit lönsamma nu. Istället för att blöda i många år tror jag att det är bättre att blöda mycket men att snabbt sikta på volym och lönsamhet.
I samband med att han sålde 90 procent av Nelly till MTG så stannade han kvar i bolaget längre än han hade tänkt från början. Och även om han började bli aningen uttråkad över att exiten drog ut på tiden så träffade han professionella controllers som dagligen räknar på hur ett bolag går genom att studera hur saker som kassaflöden rör sig.
– Förr var jag mer en sälj-kille, nu är jag mer en Excel-kille. Jag blev intresserad av kassaflöden och allt annat. Jag kan simulera alla slags företag i förväg för att se om de blir lönsamma.
“Så är det i entreprenörskap: Fem procent är idén och 95 procent är genomförandet.”
I början tyckte han att det var trist att analysera bolag genom siffror men det är bara “att mangla sina timmar”, bara att göra.
– De flesta av oss skjuter på saker; vi tar inte det samtalet, vi gör inte den tidrapporten. 80 procent av oss människor gör saker som ger 20 procent effekt men de som jag rekryterat – vi ifrågasätter vår tid hela tiden. Jag har till exempel inga visitkort för jag har inte tid att designa det. Min to-do-lista handlar bara om att ta tag i saker som ger stor effekt, även om det är en tråkig uppgift. Även om jag tycker det är tråkigt privat så har jag satt firmans välbefinnande först.
Han tror att bakgrunden inom bygg var karaktärsdanande då han lärde sig arbetsmoral och disciplin.
– Det är bara att knega. När jag går till ZooZoo nu har jag näst-intill söndagsångest. Vi vet ju vart vi ska men det är inte alltid njutfullt, speciellt inte för mig som gjort hela den resan en gång tidigare. Men så är det med allt i livet, menar Jarno Vanhatapio. Om det ska bli någonting så är det upp till dig. Det går aldrig att skylla på någon annan. Han tror helt enkelt på hårt, och strukturerat arbete.
– Jag tror verkligen inte på tur. Jag har aldrig haft tur i affärer.
Vad har du för råd till de som vill ge sig in i e-handel?
– Går du in i lågmarginalbusiness måste du komma upp i volym och sen ha utväxling på dina fasta kostnader. Idag måste man nog spänna bågen lite mer och ta in mer pengar. Nu ville jag inte göra det den här gången och det innebär att vi ibland måste stå på gasen och bromsen samtidigt. Sen är det svårare att slå igenom i bruset nu jämfört med tidigare. Men i och med sociala medier tror jag däremot att en bra produkt marknadsför sig själv.
En del av Jarnos vänner kallar honom för Sveriges fattigaste miljonär. Visst bor han i en större lägenhet nu, och visst, han kör en Mercedes, men att köpa märkesmöbler eller riktigt dyra sportbilar är ingenting som intresserar honom. Pengar är inte till för att köpa prylar.
– Pengarna är till för att bygga företag – det är medel för att hålla på med det man tycker om. Just nu drivs jag av att vi går in i den här branschen och lyckas.
Planen för ZooZoo är också att göra en exit efter 3–5 år, att inte stanna så länge som på Nelly.
Vid sidan av e-bolaget är han också affärsängel och när han tittar efter bolag att investera i letar han framförallt efter “rätt personer”. Gärna någon som påminner om hur han var för tio år sedan.
– Min bristvara är människor. Jag efterlyser entreprenörer överallt. För själv har jag inte riktigt den råkraften längre, det är ingen åldersfråga utan jag har andra värderingar nu. Jag kan fortfarande jobba 12 timmar per dag men därefter prioriterar jag en middag eller träning.
Ska ZooZoo expandera internationellt?
– Nej, först i Norden, men jag har mycket annat i på gång som jag inte kan berätta om ännu.
Efter årsskiftet är han inte längre bunden av kontraktet med MTG-ägda Cdon Group, som slog fast att han inte får ägna sig åt klädhandel på nätet under en viss tid. Och vem vet, Jarno Vanhatapio kanske kan berätta mer om sina nya planer och projekt den 1 januari 2015?