Så ska hon bli Sveriges svar på Disney

Ända sedan Musse & Helium dök upp av en slump har skaparen Camilla Brink känt att de ska bli någonting stort. Det började som ljudbok och växte till bok, podd och Youtubekanal. Film, spel och brandade produkter ligger i pipen. Camillas mål är tydligt, hon vill bli Sveriges svar på Disney.

Camilla Brinck kommer från musikbranschen. För åtta år sedan skulle hon spela in en duett, men resultatet blev någonting helt annat.
– Jag skulle förvandla min röst till en mansröst för att producenterna skulle få feeling för hur det skulle låta. Jag drog åt fel håll, istället för att låta som en man blev det en karaktär.
Det var Musse som kom fram, hon såg honom tydligt framför sig.

– Jag skruvade lite till, då kom Helium fram. Där och då flyttade de in hos mig. På en gång kände jag att detta kommer att bli stort. Det tänket har jag haft från dag ett.

Camilla skickade ljudmeddelanden till sina vänner med karaktärerna Musse & Helium. De snackade om vad som hände på klubbarna vid Stureplan. Hennes kompisar tog till sig figurerna snabbt, de blev verkliga även för dem.
En av kompisarna ville presentera karaktärerna för sin dotter. Camilla frågade om det var något speciellt hon ville ha hjälp med. Dotterna petade sig i näsan och ville inte gå och lägga sig på kvällarna. Efter att ha lyssnat på Musse och Helium som pratade om just detta slutade hon peta näsan och gick och la sig.

– Barnen lyssnar på dem eftersom de pratar om saker på samma sätt som barnen gör utan pekpinnar. En viktig del i projektet är att det ska vara inbyggd kunskap om livet. Saker som man kanske inte lär sig i skolan men som är otroligt viktiga för att fungera bra i samhället. Som mod, nyfikenhet, självkänsla och hälsa, för att nämna några saker.
Hon beskriver Musse och Helium som två kommunikatörer.
– De får snytingar och lär sig saker på vägen. Vem har inte gör inte det liksom?

Behövde draghjälp
Camilla har lätt för att skapa och starta nya saker, men tycker det är svårt att avsluta projekt helt själv.
– Jag hade ingen att bolla med, hittade inte rätt och visste inte hur jag skulle få ut det jag hade skapat. Jag saknade ett bra team.
För fem år sedan träffade hon sin kille, Maxim Kalmér, som direkt såg potentialen i det Camilla skapat och gick in på heltid i bolaget. Han låste in henne i ett rum och sa att hon inte fick komma ut förrän hon hade någonting att presentera för ett förlag.

– Jag kom ut efter 20 minuter med en ny idé på en grym revolutionerande BH. Maxim bara tittade på mig och sa, ”nej, inga BH:ar nu, bara Musse & Helium”, och så tvingade han in mig i rummet igen. Det var precis vad jag behövde, någon som trodde på mig och styrde upp.

Hon skrev första ljudboken och genom en vän blev hon presenterad för vd:n på Storytel.
– När jag kom dit var även vd:n för B. Wahlströms med. Hon hade hört talas om Musse & Helium och ville veta mer. Responsen var helt fantastisk. De sa att sånt här kommer in vart 10-15:de år. Det är Disneynivå.
Vd:n ville signa för fyra ljudböcker på en gång.
– FYRA!! Jag har ju bara en, sa jag lite panikartat. Men vd:n var inte orolig. Har du skrivit detta så kommer du lätt skriva tre säsonger till, svarade hon.

Ljudböckerna är uppbyggda som filmer. Manuset är dialogdrivet från A till Ö, de har specialskriven musik samt ljudeffekter och miljöljud som följer storyn. Alla 20 karaktärer har olika röster som Camilla själv spelar in och förvränger med hjälp av pitchen i datorn. Hon blir själv lätt uttråkad av att lyssna på ljudböcker, om de inte är riktigt bra. Därför har hon varit noggrann med detaljer. Är det spännande ska basen gå i bakgrunden och är det magiskt hörs stråkar och så vidare. Även vuxenhumor blandas in.
– Det är viktigt att föräldrarna också har kul, och kan dela det med barnen.
Boomade hårt

“Största utmaningen just nu är att sprida varumärket, precis som det är för alla i början. Sen kommer man till den magiska gränsen när varumärket börjar sprida sig av sig själv”

När ljudböckerna släppte boomade de rejält.
– Bokrättigheterna köptes upp av B.Wahlströms och jag fick skriva om. Man kan inte bara ha dialog i en bok.
Hon berättar att de olika formaten kompletterar varandra fint.
– I böckerna ser man hur karaktärerna och deras värld ser ut och i ljudböckerna hör man hur de låter.
En barnbok som går bra säljs i cirka 1 500 exemplar per år. Första upplagan på 4 000 exemplar av Musse & Heliums bok Mysteriet med hålet i väggen sålde slut på tre veckor. Och nu, elva månader senare har bok ett i serien sålt över 20 000 exemplar.

Att anlita jurister när man ska signa bokkontrakt är något hon vill tipsa om.
– Det kostar pengar, men det är det värt. Dina rättigheter och vad du ska få i gengäld är väldigt viktigt.

Förlaget kommer med ett förslag, du måste komma med ett motförslag.
– I business är inget skrivet i sten. Man får inte vara rädd för att komma med motbud. I början kan man vara rädd för att de ska tacka nej, men det kommer de inte att göra. I värsta fall kan de säga att det här kan vi inte gå med på.

Camilla har fått mer skinn på näsan i förhandlingar. Hon följer ofta magkänslan.
– I 95 procent av fallen har det blivit snett när jag känt det på mig innan. Men misstag är till för att lära sig av. Och vi har gjort många.

Målet från dag ett har varit att bygga ett varumärke kring karaktärerna.
– Musse & Heliums mål är att sprida så mycket kunskap, skratt och kärlek till så många barn som möjligt runt om i hela världen, säger hon och fortsätter:
– Nu börjar folk höra av sig och vill göra samarbeten. Det är otroligt roligt, men det gäller att hitta rätt partners.
I pipen ligger film, spel, appar, gossedjur och brandade produkter. Hon berättar att det är lätt att bli glad och tacksam när ett större företag vill köpa rättigheterna att använda hennes karaktärer, men det gäller att vara på sin vakt.
– När någon vill gå in i bolaget är det lätt att ge bort för stor del av kakan. Vill någon gå in idag behöver de betala så mycket mindre än om ett år. Visst behöver man pengarna, men det gäller att ha is i magen.

Det så viktiga teamet
Idag har Maxim hand om marknadsföring, ledningsstruktur, organisation och samarbeten.
– Han kommer ifrån hälsobranschen där han bland annat startat och drivit träningscenters för Gold’s Gym i Skandinavien. Han är grundare av hälsoprogrammet My 3D Wellness och var delaktig i byggandet av Sveriges första vertikala vindtunnel, Bodyflight.
För ungefär ett år sedan fick Musse & Helium även en egen manager, Peter Carnello.
– Han tog in produktplacering till Norden i början av 90-talet och har arbetat med det i produktioner som Jägarna, Solsidan, Hamilton och Hundraåringen.

Allt handlar om att skapa ett bra team omkring sig som man kan bolla idéer med och som jobbar för att nå samma mål. Men, bara för att någon är expert på någonting betyder det inte att det är rätt för just ditt varumärke.
– Vi vill nå Disneynivå och möts av åsikter om att det inte går. Det har aldrig gjorts från Sverige, men det betyder inte att det är omöjligt. Allt är omöjligt tills någon har gjort det första gången, först då tror människor på det. Därför gäller det att inte lyssna för mycket på andra. Tror du på din grej, kör bara.

Satsar för att vinna
Sedan starten har både Camilla och Maxim jobbat utan lön för att få Musse & Helium att lyfta.
– Det är så man får göra i början. Vi orkar det för att vi vet vart vi är på väg och för att vi vet att vi sitter på ett unikt varumärke med goda värderingar som världen behöver.

För att finansiera satsningen jobbar båda extra.
– Vi investerar så mycket vi kan för att snabbare komma vidare. Att skapa allt runtomkring, marknadsföring och köpa in saker som maskotar kostar skjortan.

Camilla andas och lever Musse och Helium. Risk för att fantasin tryter finns inte.
– Det läskiga är att böckerna skriver sig själva. Karaktärerna sitter så hårt att när jag sätter på mig lurarna och skruvar upp pitchen kanaliseras Musse och Helium via mig. Jag hänger bara med och lever mig verkligen in i historien.

Camilla berättar om när Helium blir sjuk i andra boken och Musse vakar vid sängen.
– Jag kom ut från studion och grät: Hon är så dålig nu, vi vet inte om hon kommer överleva. Maxim tittade förvånat på mig och svarade snällt: okej… Du vet att det är du som bestämmer hur det ska gå. Efter det ringde jag min Dj-bokare och bad honom ge mig några DJ-uppdrag. Jag behövde träffa vanligt folk och lämna mina ”hitte-på-kompisar” för ett tag.

Camilla har aldrig riktigt varit ett fan av struktur.
– Men, jag om någon behöver struktur, det har jag lärt mig nu tack vare Maxim. Att ha en veckoplanering och koll på vad som ska göras ger mig ett lugn. Det är ett hjälpmedel för att jag ska kunna hålla mitt huvud så klart som möjligt. Men i början var det jättejobbigt, jag kände mig instängd. Nu har det dock vänt och känns skönt istället. Så om någon där ute känner lika dant, håll ut.

Når ut via sociala medier
För att nå ut använder de sig främst av sociala medier. Musse och Helium har en Youtube-kanal och en podd där karaktärerna svarar på frågor.
– Marknadsföring är otroligt dyrt, just nu är det lite svårt att jobba med det. Men vi kommer lägga mycket krut på det så fort vi får möjlighet. Syns du så finns du, säger hon och fortsätter:
– Största utmaningen just nu är att sprida varumärket, precis som det är för alla i början. Sen kommer man till den magiska gränsen när varumärket börjar sprida sig av sig själv.

Nu är andra boken på väg ut och ligger redan på topplistorna som förköpsbok, tredje boken kommer i höst och fjärde nästa år.
– Jag håller på att skriva fortsättningen på ljudböckerna. Det ska bli fyra till.

De pratar även om film med flera filmproduktionsbolag inklusive SF, både nationellt och internationellt. Kanske blir det en TV-serie i och med att ljudböckerna är uppbyggda på det sättet.
– En sak är säker i alla fall, Maxim och jag vet vad vi ska göra ett tag framöver och det känns så kul, säger Camilla och skrattar.

Kom och träffa Camilla på nästa StartUp Bar Stockholm 12/6 då hon föreläser och berättar om sin resa

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X