Business Behavior – Hur du uppför dig får konsekvenser

A simple hello, är det för mycket begärt? I vissa fall, ja. Att inte svara på tilltal, återkoppla eller respektera andras tid skadar både ditt och företagets rykte. Och problemet är vanligare än vad man kan tro. Att vi inte uppför oss själva i affärsrelationer beror på två saker. Stress och feghet.

I hela Annmarie Palms yrkesverksamma liv har kommunikation och relationer varit en röd tråd. Hon startadeföretaget Relationista för åtta år sedan. Då fick hon i uppdrag att göra kundnöjdhetsundersökningar face to face för att få höra vad kunderna egentligen tycker.
– Då hittade jag min nisch, jag kunde samla all min erfarenhet inom journalistik, pr och kommunikation och jobba med intervjuer. Sedan dess har jag djupintervjuat mina kunders kunder, marknad och omvärld. Jag intervjuar även tappade kunder, önskade kunder, politiker och branschföreträdare.

I sina över tusen intervjuer har hon hittat en gemensam nämnare, när hennes kunder tappar en affär handlar det ofta om att de inte uppfört sig affärsmässigt.
– Många gånger är de övertygade om att de har uppfört sig bra, men så är inte fallet. Och kunderna har inte sagt varför de lämnat företaget. När jag kommer med min rapport blir de förvånade. Va, återkopplar inte vi? Och så börjar de spänna blicken i varandra kring bordet. Det finns en sån omedvetenhet kring business behavior, det måste man identifiera och jobba med.

Du får inte ens chansen

Om man inte uppför sig kan man tappa en affär redan innan man ens fått chansen.
– En enda människa kan påverka vad jag tycker om ett helt företag. Är någon otrevlig kommer jag inte rekommendera företaget. Ryktesspridning är kraftfullt. Det spelar ingen roll vad du säljer om du inte uppför dig. Man väljer dem som man har en god relation med, även om produkten inte alltid är den bästa.
Även ditt egna professionella rykte skadas om du inte beter dig bra. Nu är inte cv:s lika viktigt. Vad folk säger om dig är helt avgörande.

Återkoppling är den största faktorn till förlorade affärer. Enligt Annmaries intervjuer anser hela tre fjärdedelar att deras leverantörer är för dåliga på att återkoppla.
– Hur ska man kunna göra affärer om folk inte svarar? Bestäm dig för efter hur lång tid du ska svara på ett mail, exempelvis inom 24 timmar, och håll dig till det.
Att jämt vara tillgänglig behöver dock inte vara det mest fördelaktiga. Sätt upp ramar för verksamheten, det väcker respekt.
– Grejen är att ta sig tid att prata om det här på arbetsplatsen. Vet man vad som gäller minskar stressen hos medarbetarna.

Stress och feghet

Den största anledningen till att folk inte beter sig affärsmässigt är stress.
– Jag träffade en person häromdagen som sa att ”anledningen till att jag inte uppför mig i alla lägen är för att jag inte orkar”. Informationsflödet är för stort, man prioriterar inte sin integritet och sätter inte upp ramar.
En annan stor anledning är feghet.
– Mod att stå för vad man gör och det som händer är den största bristen i näringslivet.
Vi är alla mänskliga och kan göra fel. Då gäller det att inte sticka huvudet i sanden.
– Att det då och då blir fel kan du inte komma ifrån. Men stå för dina misstag, säg förlåt. Ta kommando över situationen och se till att lösa problemet.

Bygga relationer i en digitaliserad värld

På en allt rörligare och mer digitaliserad arbetsmarknad ställs det högre krav på oss människor. Speciellt i mötet med varandra.
– I vissa situationer kommer vi inte längre ha lika mycket anledning att ha personlig kontakt med varandra. När vi väl har det kan ett dåligt möte eller samtal därför sänka hela varumärket.
Hur bygger man då relationer i en allt mer digitaliserad värld? Annmarie tycker att man ska ha varandra som gemensam utgångspunkt
– Se till att mötas som människor. Medmänsklighet i den digitala världen är extremt viktigt. Våga bry dig.

Annmarie tipsar

  • Svara på tilltal! Många människor väljer tyvärr att göra sig otillgängliga. De försvinner och går inte att nå på något sätt.
  • Om du har lovat att återkoppla, gör det även om du inte har någonting att säga.
  • Mötesdisciplin är stort problem i businessvärlden. I och med att vi är så uppkopplade sitter folk ofta med datorn. Det är okej, men vissa gör någonting helt annat än det som har med mötet att göra. Det är respektlöst.
  • Respektera människors tid – och om du själv blir illa behandlad, ta kommando över situationen och visa att din tid är minst lika viktig.
  • Redan som barn får vi höra att vi ska behandla andra som vi själv vill bli behandlade, men så är inte alltid fallet. Alla vill inte bli behandlade likadant. Anpassa dig efter den du möter. Hur vet man hur andra vill bli behandlade? Jo, våga fråga.
  • Samarbeten mellan företagare är framtiden. Se därför till att ha ett gemensamt förhållningssätt till hur ni ska uppföra er. Om partners beter sig illa kan det svärta ner även ditt varumärke.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Win win win

Nästa artikel

Han utmanar höjdarna

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!