Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringVarumärkeVar dig själv och...

Var dig själv och utklassa konkurrenterna

I dag räcker det inte att bygga ett starkt varumärke kring sitt företag, även det personliga varumärket har stor betydelse. Titta bara på vad Steve Jobs spelat för roll för Apple. Genom att våga vara äkta, synlig och tydlig med ditt budskap kommer du att ligga steget före konkurrenterna.

På mässan Eget Företag i Malmö och Göteborg i våras var det ett seminarium som stack ut i mängden, Utklassa konkurrenterna. Det väckte så pass mycket nyfikenhet att jag bara var tvungen att prata med föredragshållaren Anna Jois för att höra hur hon tänker.

Jag lyckas boka in en träff precis innan hon ska ge sig ut på en ny Europaturné med sitt föredrag.
– Min dröm har alltid varit att bli en global föreläsare. Att jag kommit dit handlar om nätverkande och att jag visat världen vart jag vill komma.
2011 startade Anna sitt första företag, utan att det egentligen inte var tanken. Efter att ha sjungit på ett bröllop fick hon frågan att sjunga på brudens företagsevent.
– Hon sa att jag fakturerar, för du har väl företag. Jajamän sa jag, fast jag inte hade det. Där och då bestämde jag mig för att starta företag. Som tur var hade jag studerat och intresserat mig för företagsutveckling sen jag var 15 år.

Sen dess har hon startat flera företag och utbildat sig till KBT- och businesscoach.
– Det jag brinner mest för är att få människan bakom företaget att växa. Främst coachar jag inom personligt varumärke. Jag brukar dra paralleller till Apple, de har ett varumärke, produktvarumärken och under det ett personligt varumärke, Steve Jobs. Apple har inte varit detsamma utan honom.

Vilket värde skapar du?
Något som är återkommande när Anna coachar och föreläser är autencitet. Att hitta ditt rätta du.
– Varumärket ska inte förvandlas till någon produkt, det ska vara en förlängning av dig som skapar värde för kunden. Det är vad sälj handlar om, att skapa värde.

Anna berättar att de flesta är rädda att vara autentiska.
– Rädslan handlar om att bli dömd att inte vara tillräckligt professionell, att inte ha tillräckligt med kunskap eller talang. Våga vara autentisk, våga vara dig själv. Att spela en roll håller inte i längden. De som lyckas bäst med att utklassa konkurrenterna är de som är mest äkta, de som vågar sticka ut. Dras du med av jantelagen som företagare är du dömd att misslyckas.

Syns du inte finns du inte
När du väl hittat din autencitet kommer visibilitet. Syns du inte finns du inte.
– Det bästa du kan göra för ditt företag är att synas på scen. Föreläs om det du säljer, om ditt budskap. Det ger trovärdighet och ett tydligt personligt varumärke.

Se till att skapa en call to action. Uppmana publiken att gå in på din hemsida, bjud in till ett webinar eller ta deras adresser så du kan kontakta dem i efterhand.
– Allt handlar om att skapa relationer. Se även till att nätverka nedanför scenen.

Då gäller det att ha sin hisspitch nära till hands. Anna tipsar om att bygga upp den i tre steg.
– Tänk först på vilken kundgrupp du vill rikta dig mot och berätta det. Identifiera vilkamproblem de har som du vill lösa. Presentera sedan hur du kan hjälpa dem.

Ett annat tips för att synas är att börja komponera egna artiklar, media suktar efter innehåll. Var ihärdig, kontakta tidningar, tv och radio och berätta att du finns.

Hon tipsar även om att skriva en bok. Inte för att tjäna pengar, utan för att ses som en expert och för att kunna hjälpa många.
– Vill du inte skriva en hel bok räcker det med med en e-bok, som vanligtvis ligger på 27 sidor. Ge ut den gratis för att locka potentiella kunder och få ut ditt budskap. En bok gör skillnad för ditt personliga varumärke. Den skapar trovärdighet och tydlighet. Både för dig själv och kunden.

Du kan inte vara bäst på allt
För att sälja sina tjänster jobbar Anna med sitt personliga varumärke. Det hon inte själv är bra på, som automatisering och ekonomi, delegerar hon. ”Älska det du gör, gör det du älskar, delegera resten”.
– Jag gör det jag tycker är roligast och det jag är bra på. Många företagare tror att man ska vara bäst på allt. För att skapa ett framgångsrikt företag måste man delegera.

Förutom att föreläsa och hjälpa företag att växa är Anna artist. Hon har gjort ett album och har flera singlar påSpotify, iTunes och runt 500 andra ställen på nätet.
– Det senaste halvåret har det varit mycket fokus på föreläsningar och businesscoaching. Nu kommer jag även ämna mer plats för musiken. Målet med musiken är att få ut mitt budskap, som egentligen är detsamma. Att våga vara sig själv och gå mot sina drömmar. Min senaste singel heter Do, som handlar om att göra det man måste för att nå sina mål. Sitter man bara och väntar händer det ingenting.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X