Erik Wennerlund har länge irriterat sig på hur mobiloperatörer behandlar sina kunder. Droppen var när hans mamma blev lurad att teckna ett abonnemang hon egentligen inte ville ha. Därför ta 22-åringen saken i egna händer och bygger upp en operatör som ska utmana jättarna i branschen.
Med visionen att förändra telekombranschen startade Erik Wennerlund den nya telefonoperatören Weelia för snart ett år sedan.
– Det är en omdiskuterad bransch, den är tuff. Utan känslor. Man bryr sig inte om sin kund. Dålig service och gång på gång hör man om människor som blivit lurade. Jag ser telekom som en servicetjänst, inte som en produkt. En mobiloperatör som funkar är standard, men telekom ligger långt ifrån andra branscher vad gäller servicetänk.
Erik har själv upplevt branschens baksida på nära håll.
– För tre år sedan började jag jobba som säljare. Då stötte jag ständigt på människor som blivit lurade, men jag kunde inte göra någonting.
En dag blev hans mamma lurad.
– Hon jobbade natt som barnmorska och blev uppringd på dagen när hon låg och sov. Då ingick hon ett muntligt avtal.
Först 14 dagar senare, när ångerrätten gått ut, fick hon sina produkter.
– Hon kom inte ens ihåg att hon hade beställt dem. Jag trodde inte det skulle vara något problem att häva avtalet, men det tog tre månader. Då tänkte jag att vjag måste göra något.
Erik sa till sin arbetsgivare att han ville köra själv så han startade upp en återförsäljare. Han ville hjälpa människor till bättre kommunikationslösningar, men också erbjuda rådgivning om hur man tar sig loss från avtal man fastnat i.
– När jag sa upp mig fick jag först inte gå eftersom jag ansågs vara en tillgång. Istället placerade de om mig som städare under uppsägningstiden. Jag fick städa toaletterna. Det var ytterligare ett tecken på att allt inom telekom bara handlar om pengar.
Som 19-åring utan säljstyrka bakom sig var det inte lätt att få kontrakt med de stora operatörerna.
– Istället gick jag till de lite mindre. Jag fick ett kontrakt med ett bolag som ville göra en omstart och satsa på kvalitet. Det passade mig bra.
Han gick ihop med en kompis, startade handelsbolag och sålde sin bil för att kunna köpa en dator och en telefon.
– Det var en bra investering. Vi körde i tre månader och fakturerade bra. Men det var tråkigt att sitta i ett garage och titta på varandra varje dag så vi skaffade en lokal och började anställa.
Sticker ut med bra kvalitet
I och med att kvalitet är viktigt för Erik gav han sina anställda bra löner.
– Kvalitet är viktigt för oss, har man bra kvalitet sticker man ut i branschen. Vi betalade så pass bra att personalen inte kände att de behövde sälja hundra mobilabonnemang per månad för att få en bra lön.
Allt flöt på bra, men Erik och hans partner pratade ändå om att starta en egen operatör.
– Vi återkopplade alltid till våra kunder för att höra att de var nöjda. Vissa hade inte fått sina nummer flyttade i tid, inga stora klagomål, men för att få en mer hållbar lösning var vi tvungna att starta en egen operatör.
Partnern var nöjd med hur han hade det och ville fortsätta så de delade på sig.
– Vi hade inga bra avtal, vi kände varandra så pass bra att vi kompromissade. Det är en en de viktigaste sakerna jag tänker på nu, att ha bra avtal mellan alla parter. Även om man är bra vänner kan det komma upp saker som är svåra att lösa. För oss hade det varit smidigare med ett bra avtal.
Efter att de kommit överens startade Erik en egen återförsäljare för att samla ihop kapital för att kunna dra igång en operatör. Men även för att lära sig.
– Jag har sett mitt företagande som en utbildning som är billigare än att ta studielån. Om det går dåligt har jag fortfarande tjänat pengar under tiden. Visst kan man få skulder, men inte lika mycket som ett lån och jag har även lärt mig mer.
Allt handlar inte om pengar
Kapitalet samlades in och Erik kunde äntligen starta en egen operatör. Affärsidén går ut på att leverera service, bra priser och hålla vad han lovar.
– Vi jobbar med att visa att allt inom telekom inte handlar om pengar, därför har vi valt att skänka hela vinsten på privatabonnemang till välgörenhet, med inriktning på barn.
Tack vare att Weelia främst inriktar sig på företagskunder, kan de erbjuda effektiva processer som möjliggör att sälja billiga privatabonnemang, ha en hög service samtidigt som överskottet till välgörenheten växer för varje dag.
– Vi hade inte kunnat ha det här upplägget där vi hjälper hemlösa barn utan företagsabonnemangen. På företagssidan ligger vi ungefär som de andra i pris, men vi inkluderar mer. Gratis växel och unika tekniska lösningar, som familjeabonnemang fast för företag där du kan dela din surfpott med kollegorna, säger han och fortsätter:
– Jag hjälper hellre än att själv tjäna massa pengar. Vårt fokus är produkten i sig och inte en maxad marginal. Har man en bra produkt kommer det att gå bra. Speciellt i den här branschen.
Inte rädd för konkurrens
Visionen är att bli den enda mobiloperatör oberoende från jättarna som tar marknadsandelar. På ett år har företaget växt till 20 anställda fördelat på tre kontor. Trots att konkurrensen är hård från de välkända varumärkena tror Erik att han ska kunna slå sig in.
– 15 procent har abonnemang hos lågprisoperatörerna. Då finns det 85 procent som kan få ett billigare abonnemang. 100 procent kan få en bättre kundservice så jag ser våra förutsättningar som extremt höga. Gör vi bara rätt och håller vad vi lovar vet jag att det kommer att gå bra.
Han tror en stor del av kunderna kommer att komma från rekommendationer från befintliga kunder och recensioner på sociala medier.
– Gör man någonting bra , någonting man är stolt över vill man berätta det. Och Weelia jobbar ju mycket för att hjälpa barn. Jag tror att alla är överens om att det är en fin sak att göra med pengarna istället för att de ska gå till aktieägarna. Min vision är att förändra telekombranschen och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt än att dela med mig till dem som behöver det.