De mest digitala konsumenterna bor i Norrland, den äldre målgruppen växer mest på nätet och vi nätshoppar helst på söndagskvällar, visar Klarnas rapport Svenskarnas shoppingvanor på nätet.
Svensk näthandel fortsätter att växa. Handlarna blir allt fler och utbudet av produkter från hela världen ökar. Smidiga betallösningar och leveransalternativ bidrar till att nätshopping blir allt mer attraktivt.
Kvinnor är de mest frekventa nätshopparna och spenderar mest pengar trots att män har högre snittvärde på sina köp. I Norrbotten och Jämtland shoppas det mest online, där handlar invånarna 20 procent mer än i resten av landet. I Stockholm ökar tillväxten av onlinekunder mest. Detta beror bland annat på det utökade utbudet av flexibla leveransalternativ och tidsbesparingen onlineköp ger.
De över 56 föredrar fortfarande fysiska butiker, men är den åldersgrupp som ökar mest på nätet. Handlar gör de flesta på söndagskvällar mellan 21 och 22.
Mobiltelefonen är det vanligaste redskapet, men när det kommer till dyra köp föredrar kunderna datorn.