Tuesday, April 30, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEkonomiFinansieringSå sticker du ut...

Så sticker du ut när du pitchar till en investerare

Här tipsar Erik Norberg, en av affärsänglarna bakom Nyfikna Investerare om vad de tittar på när de beslutar sig för att investera i någons bolag, eller ej. Han ger även några bra råd för dig som vill skapa en pitch som sticker ut på ett bra sätt.

Väldigt många bolag hör av sig direkt till affärsängelnätverket hos Nyfikna Investerare för att de hört om andra investeringar de har gjort eller helt enkelt gillar det de gör, säger EriK Norberg, som är en av delägarna.

– Utöver det kan det vara case vi själva hört om, eller att någon annan investerare kommit i kontakt med ett spännande bolag som de vill dela med oss för att de tror att det kan vara en bra match.

Brukar pitcharna vara digitala eller på liveträffar? Är det någon skillnad för er som lyssnar?

– Både och! Det är alltid stor skillnad att träffas live och möta entreprenörerna fysiskt mot att ha ett digitalt möte. Men, det är också fantastiskt att ha möjlighet att samla så många digitalt utan större ansträngning i att resa, ordna lokal etcetera så därför kombinerar vi både live och digitalt och när det väl är riktigt bra case brukar de också väcka investerarnas intresse digitalt även om vi inte ses fysiskt, säger Erik.

Vad ska en entreprenör tänka på när denne pitchar till en investerare?

– Det finns massor av klassiska punkter att följa där inte minst hållbarheten och realismen i affärsidén och om det finns en rimlig marknad sammanfattar något av det viktigaste. Men utöver det är entreprenörens personliga engagemang och att enkelt och logiskt kunna förklara hur hen tänkt sig att lyckas med caset viktigt.

Kombinationen av ett case som har stor tillväxtpotential och löser ett viktigt problem med en brinnande vision och en trovärdighet i vad teamet också inte har, gör att en pitch sticker ut lite extra enligt Erik.

– Det är omöjligt att kunna allt eller att ha lösningar på allt som entreprenör, men en god självinsikt ger också förtroende i vad som är styrkorna respektive när man behöver hjälp.

Vad ska man undvika i en pitch?

–  Att göra en “top-down” beräkning och säga att “om vi bara tar 1% av marknaden så lyckas vi”. Svara istället på frågan varför just ni ska ta den här delen av marknaden, hur det ska gå till och exemplifiera hur ni redan har börjat göra det, avslutar Erik med eftertryck.

Av Nina Jansdotter

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X