Att googla är det vanligaste sättet för oss att hitta varor vi vill köpa på internet. Men för att potentiella kunder ska hitta till just din e-handelsplats, behöver du se till att den är sökmotoroptimerad på rätt sätt. Här får du tipsen om hur du hittar rätt hjälp för din SEO.
Varje dag görs närmare 70 miljoner sökningar på Google. Omkring 7 miljoner av dessa sökningar görs med det specifika syftet att köpa något. Men om du vill att kunderna som vill köpa de produkter och varor som just du säljer behöver du se till att din sajt hamnar bra till i sökningarna. Du behöver e-handels-SEO, något som SEO-byrån Topdog kan erbjuda.
E-handels-SEO handlar mycket om hur produkter struktureras på sajten eller webbshopen. Det innebär att teknisk SEO blir en viktig del i SEO-arbetet för en e-handelssida, oavsett vilket e-handelssystem eller e-handelsplattform som används. Och det är något en duktig SEO-byrå kan hjälpa dig med. Innan du ger dig ut på jakt efter en SEO-byrå för att hjälpa dig med din e-handels-SEO behöver du göra lite förberedelse.
Viktigt med specifika sökord
Du behöver ta reda på vilka sökord som är viktiga för din verksamhet. Ju mer specifikt sökorden kan kopplas till de produkter du söker, desto bättre är det. Genom dem kan du också följa och mäta investeringens värde på. Att analysera och välja sökord är avgörande för projektets framgång.
Var väl insatt i produktkatalogens struktur
Du behöver också vara väl insatt i hur dina produkter är katalogiserade i ditt e-handelssystem. Om du har en URL-struktur där produktkategorier och underkategorier finns med i sökvägen finns det en risk att du skapar duplicerat innehåll, det vill säga kopior av samma innehåll på fler än en URL. Du behöver med andra ord en katalogisering som ger varje produkt en unik URL för att Google ska gilla din sida.
Ta reda på SEO-byråns specialiteter
När du väljer SEO-byrå som behöver du ta reda på vilka tjänster som den tillhandahåller. Det finns byråer som är specialiserade på olika områden och om du inte är säker på vad du behöver, ska du se till att byrån är så heltäckande som möjligt.
Byrån behöver kunna:
- Content marketing
- Teknisk SEO
- Länkbygge och outreach
- SEO-strategi
- Användarupplevelse
Byrån behöver också förstå din verksamhet och bransch och arbeta med metoder som kan appliceras på din befintliga verksamhet.
Ha det långsiktiga SEO-arbetet i åtanke
Fundera också över långsiktigheten. E-handels-SEO är ingenting man gör en gång och sedan är det färdigt. Om du ska nå de mål du satt upp, vare sig det handlar om att sälja mer eller öka trafiken till din sajt, så behöver sökmotoroptimeringen genomsyra allt du gör på din sajt. Du behöver veta om du klarar av att driva SEO på egen hand eller om du vill ha ett långsiktigt samarbete med din SEO-byrå.
Byrån ska passa din verksamhet
När du väljer SEO-byrå bör du välja en som passar dig och din verksamhet. Undersök om byrån tidigare har arbetat med liknande projekt och hur projektplanen skulle se ut. Innefattar planen samtliga delar som är viktiga för att lyckas med projektet eller bara vissa? Hur ser byråns analys av dina behov ut? Förstår de verksamheten, målsättningen och de ekonomiska förutsättningarna? När du har hittat en byrå som uppfyller dessa krav, endast då kan du räkna med en skräddarsydd SEO-lösning som ger långsiktigt ökad trafik från sökmotorer. SEO-byrån Topdog bygger exempelvis SEO-projektet direkt i kundens projektsystem och anpassar SEO-processerna efter kundens verksamhet och mål.
Priset är inte allt
Till sist får du inte stirra dig blind på priset. Ett samarbete med en SEO-byrå innebär att man tillsammans genomför de förändringar som behövs på webbsidan med content, teknik, användarupplevelse och externa länkar, för att uppnå det önskade resultatet. Det är bättre att bena ut samarbetsformer, återkopplingar, vad som förväntas av dig som kund och vad du förväntar dig av byrån, än att bara diskutera ett pris.