Dr Jean Hadad hade en ledande position inom akutmedicin på Karolinska universitetssjukhuset men tröttnade på landstingets styrning och såg möjligheter till utveckling i skönhetsbranschen. År 2004 startade han LaserCenter som idag har över 12 000 stamkunder. Här delar han med sig av sin resa och av företagets kritiska framgångsfaktorer.
LaserCenter är en klinik inom avancerad estetisk hudvård och är en ledande aktör inom injektionsbehandlingar av botox, fillers och laserbehandlingar. Kliniken är belägen i Solna centrum och grundades 2004 av Dr Jean Hadad som sen start drivit utvecklingen framåt inom branschen av avancerad estetisk hudvård. Jean är medicinskt ansvarig specialistläkare för alla behandlingar på kliniken och insåg tidigt vikten av att få patienterna att känna sig trygga och att känna tillit till behandlaren, vilket har varit en kritisk framgångsfaktor för verksamheten. LaserCenter var år 2005 först i skandinavien med att erbjuda behandlings- och kvalitetsgaranti som är en av nyckelfaktorerna till framgången tillsammans med att kliniken erbjuder kostnadsfria läkarkonsultationer och uppföljningar efter behandling med bland annat botox, fillers och laser.
Vad motiverade dig att starta LaserCenter?
– Jag startade kliniken 2004 för att vara med i ett tidigt skede av vad jag bedömde vara en spännande bransch som fortfarande var i sin linda. Jag hade en ledande position inom akutmedicin på Karolinska universitetssjukhuset men tröttnade på Landstingets styrning och sammanslagningsplaner för Huddinge och Solna, vilka skapade en allmän oro och turbulens inom kårens alla befattningar. Fåfäng som jag är tog jag min tillflykt till skönhetsbranschen där jag såg fina möjligheter till utveckling av både mig själv och av branschen.
Hur lång erfarenhet har du i branschen?
-Jag har 18 års erfarenhet av skönhetsbranschen då jag redan 2003 började förbereda mig för steget jag tog 2004, att starta och utveckla min egen klinik.
Vad är dina bästa tips för att starta eget och driva verksamhet?
– De bästa tipsen anser jag är att vara påläst, engagerad, nyfiken och lyhörd samt att ha sinne för ekonomi.
Hur arbetar du med botox och fillers?
– Vår största framgång har vi skördat inom injektionsbehandlingar såsom botox och fillers tack vare tidig insikt om kundens/patientens behov och förväntningar. Att låta vilja bli behandlad måste bottna i ett orubbat förtroende och hög känsla av trygghet för behandlaren vilket behandlaren (jag) måste ha förtjänat genom ex hög kunskapsnivå i ämnet parallellt med genuin lyhördhet och ärlighet, kunna tolka kundens önskemål och ställa det i relation till vad hen just behöver. Sist men inte minst ta hela ansvaret för behandlingen och dess resultat och aldrig, aldrig skylla ifrån sig när resultat inte uppfyller kundens önskemål och förväntningar utan absorbera kritiken och sedan anstränga sig maximalt för att göra kunden så nöjd som hen kan bli. Det bästa är förstås att alltid överraska kunden genom att överträffa förväntningar tack vare att man ständigt arbetar med sig själv, sin teknikutveckling och sina estetiska färdigheter.