Patrik Bergfeldt, är serieentreprenören som alltid har mycket på gång, helt enkelt för att han har livslust och gillar att ha roligt i livet. Han är bland annat marknadsföringskonsult, skönhetsnörd, Instagram-Live host, med hans egen intervjuserie Beauty Talk with Patrik där han intervjuar kända skönhetsprofiler, Han är även huvuddomare och medgrundare till Stockholm Beauty Week Award. Där testar han olika skönhets-och hälsoprodukter samt besöker kliniker.
Skönhet och hälsa är något av det roligaste som finns, förklarar Patrik, entusiastiskt. Han älskar experimentera med sitt utseende och känna att han verkligen tar hand om sin hälsa.
– Jag är väl lite av ett health freak, men just skönhet började jag intressera mig för redan som tonåring i Örebro då jag gick make up kurser, började med hudvård eftersom jag hade problem med akne.
Varför är skönhet och hälsa intressanta nischer för dig i ditt företag?
– Det är något som är konstant aktuellt och branscher som bara växer och växer. Det är också tydligt att det finns en stor informationsasymmetri där ute mellan kund och varumärke och jag vill vara en informativ och inspirerande brygga däremellan, säger Patrik.
Det finns så otroligt många varumärken, men folk har generellt väldigt svårt att välja och hitta rätt. Det gör att många bara köper något som kanske inte fungerar. Han vill verkligen uppmana och hjälpa till att vi tänker “less is more” när det kommer till produkter, att vi väljer mera noggrant.
– Just nu vill jag samla ihop vad jag kallar för “Patrik’s Beauties”, skönhetsintresserade mikro-influencers som vill vara med och testa produkter och kliniker tillsammans med mig. Jag har även andra intressanta entrepröneriella projekt inom bland annat Food Tech och Livestream Shopping som utvecklas snabbt nu i Sverige, mycket på grund av corona-situationen.
Corona har faktiskt gjort Patriks jobb ännu enklare, eftersom fler intressanta skönhetsprofiler har mer tid över till intervjuer. De kan så enkelt ses digitalt, live, till exempel genom Instagram Live där han är väldigt aktiv genom kontot @patrikbergfeldt. Olika varumärken tänker helt enkelt ännu mera digitalt nu, märker han.
– Det har också möjliggjort att jag hinner med så mycket mer eftersom förut sprang jag mellan olika möten i hela Stockholm och jag hann helt enkelt inte med då. Jag verkligen älskar hemmakontor.
Fördelarna med att göra digitala lanseringar
När det kommer till att nå ut till många snabbt finns inget bättre än att göra det digitalt, fortsätter Patrik. Visserligen finns så klart fördelar också med att vara offline, men för lanseringar och dylikt är det lättare att vara interaktiv med kunder digital, enligt hans erfarenhet.
– De kan ställa frågor i realtid, hitta produkterna lättare för att göra ett köp samt företagen får verkligen träffa sina kunder. Varje fredag kl 13.00 intervjuar jag olika skönhetsvarumärken Live på Instagram @stockholmbeautyweek.
Men givetvis finns det nackdelar också. Att träffa människor offline ger ju så klart ännu mera intryck och han längtar så mycket efter det också.
– Förstå mig rätt. De är ju helt oslagbart att möta människor, kunna se dom och känna deras fysiska närvaro. Förhoppningsvis kan vi lättare börja träffa människor i grupp nu under året.
Hur har responsen på ditt digitala koncept blivit?
– Överväldigande positivt! Folk kommenterar, delar, ger hurrarop, blir så kallade super-följare med stor entusiasm. Varumärken börjar som sagt se nyttan och glädjen i live-sändningar och jag tycker det är underbart att få guida dom. The Future is Live!
Framöver kommer Patrik bjuda in mikro-influencers, med minimum 2 000 i sociala medier. De får möjlighet att vara med och testa olika produkter. Samt så hjälper han företag med deras strategier och marknadsföring. Han har också börjat en långsiktig satsning inom media och livestreaming där han både som skönhetsprofil och mediepersonlighet inspirerar människor inom olika livstilsrelaterade ämnen.