Monday, December 2, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemEntreprenörskapFörvandla dina fans och...

Förvandla dina fans och följare till betalande kunder

Jesper Johansson är serieentreprenör och grundare av VOYD – en tjänst där vem som helst kan sända och ta betalt för video. Ett ”digitaliserat” gitarrfodral som han uttrycker det. Tjänsten ligger i tiden just nu, inte minst på grund av den rådande pandemin. Du bestämmer själv ditt biljettpris och behåller hela 80% av intäkterna. Av Marie Hagberg

Resan började för 10 år sedan. Då var Jesper Johansson, som är väldigt musikintresserad, i Barcelona. Han strosade runt och lyssnade på gatumusikanter. Det var högsäsong, så många var där eftersom de ville nå ut med sin musik.

När Jesper Johansson kom hem till Sverige hade hade problem med att hitta musikanterna igen. Han sökte på Youtube, han sökte överallt. Och funderade ”Varför har ingen digitaliserat gitarrfodralet?” (Musikanterna brukar vilja ha dricks i gitarrfodralen.) 

Ungefär samtidigt började en av hans många musikvänner som spelade i ett band slå igenom. De hade 20 000 fans på sin Facebooksida och 100 000 nedladdningar på Spotify – på en låt. Jesper tyckte att det var fantastiskt och uppmanade dem att spela in ett album för pengarna. Men de fick bara 4 000 kr och var istället tvungna att ta ett blanco-lån på banken för att kunna finansiera skivan.

– Varför går det inte att sälja biljetter till en spelning från sin studio och ta betalt? funderade Jesper Johansson. Då skulle de kunna få ihop pengarna till ett album. 

Ju fler han pratade med, desto större insåg han att problemet var. Så för fyra-fem år sedan bestämde sig Jesper och hans medgrundare, Micke Bergström, att de måste angripa det. Det kommer att finnas ett behov av digitala scener i framtiden, konstaterade de. Först började de mot musik, sedan växte det successivt. De testade och alla artister älskade det. Artisterna tyckte dessutom att det var ett häftigt sätt att komma närmre sin gräsrotspublik. Och när de körde konserter sålde de bra med biljetter.

– I samband med det trillade jag på en studie från ett tyskt universitet, berättar Jesper Johansson. Studien visade att bara 3,5 procent av alla youtubers tjänar tillräckligt för att passera fattigdomsgränsen i USA ($30 per dag).

Ta betalt för video

För Jesper Johansson låg fokus under våren 2020 på att försöka hjälpa så många som möjligt att hålla igång en affär.

– Det har varit väldigt spännande och skedde verkligen över en natt – att gå från något vi såg var spännande i framtiden till att bli något som kritiskt behövdes. Du måste kunna ta betalt för video oavsett om du är föreläsare, artist eller influencer, slår han fast.

Alla kreatörer har de personlig dialog med för att utveckla tjänsten. På Voyd kan vem som helst registrera ett konto och skapa sin egen digitala scen. De marknadsför inte innehållet åt kreatörerna men det blir en sådan effekt ändå, eftersom de har så mycket trafik. För varje kreatör som sprider innehåll, får andra att få upp ögonen för Voyd. Det gör att fler registrerar sig.

– Senaste kvartalet hade vi 500 000-600 000 besökare på vår sajt, utan en enda krona i marknadsföring, berättar Jesper Johansson nöjt.

Föreläsare får ut mest

I dag är det föreläsare som får ut mest av tjänsten. ”Ponera att du arbetar med Linkedin, där du vill bjuda på din kompetens och kunskap. Fortsätt använda Linkedin men spela in fördjupade föreläsningar eller enklare utbildningar. Och låt dina följare köpa tillgång till innehållet på Voyd” rekommenderar Jesper Johansson och fortsätter:

– Du kan spela in en föreläsning. Det behöver inte vara någon avancerad – du säljer inte mer för att du har en dyr produktion. Om du spelar in din föreläsning och laddar upp den på Voyd, sätter du själv priset.

Prova dig fram. Få upp en film och för dialog med ditt nätverk. Då kommer du att få alla svar. Se till att de är involverade i skaparprocessen. Den bästa effekten är om du går ut och säger: ”Jag tänkte prova det här nu. Jag tänker ta betalt. Jag skulle gärna vilja veta vad rätt pris är och vad du vill se som skulle kunna vara värt att betala för. Då kommer du successivt att tjäna riktigt bra med pengar på videoinnehåll”, avslutar Jesper Johansson.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X