Innovativ affärsmodell i en konservativ bransch – The Book Affair utmanar de traditionella förlagsavtalen och står på författarnas sida.
The Book Affair är ett bokförlag med en modern och innovativ affärsmodell. Förlaget har fokus på etablerade författare som är delaktiga i att både skriva, marknadsföra och även sälja sina böcker – via egna kanaler. Här berättar grundaren Alexandra Torstendahl om förlaget och deras koncept.
Alexandra inleder med att berätta att förlaget har en annan vinstdelningsmodell än traditionella förlag, samt låter författarna äga sina rättigheter till verken. Förenklat är det författarens lönsamhet man har i fokus. Idén till det nya förlaget fick Alexandra för ca 6-7 år sedan, då hon noterade att man allt oftare såg böcker på New York Times viktiga topplista som var utgivna av författarna själva eller ihop med moderna förlagssamarbeten och inte på de stora dominerande förlagen i USA. Det var något helt nytt på bokmarknaden.
– ”Tillsammans med en tidigare kollega från Bonniers, Alexandra Lidén, startade vi The Book Affair 2018 med eget kapital och bolaget har fått en snabb utväxling på investeringen och intresset bland författarna och branschen är stort. Vi har ju vänt upp och ner på en väldigt traditionell affärsmodell.
Bokförlaget utmärks av att författarnas lönsamhet lyfts rejält och den centrala frågan i branschen om vem som i framtiden äger rättigheterna i böcker? ”Hos oss så äger författarna sina rättigheter och lånar ut dem till förlaget under en avtalsperiod som är betydligt kortare än på de traditionella förlagshusen”, förklarar Alexandra.
– Att tjäna mer pengar på sina böcker, oavsett formatet, är oerhört centralt för den moderna författaren idag då tryckta böckers lönsamhet har haft det tufft på marknaden den senare åren. Att se sina inkomster minska på sina vanliga böcker samtidigt som ljudboken har exploderat och skapat enorma intäkter till producenter och streamingtjänster men inte till författarna, skapar en frustration hos upphovsmännen.
Alexandra menar att de har fått en flygande start då marknaden är mogen för en aktör som erbjuder något helt annat än de traditionella förlagen. Förlagsbranschen som länge jobbat hårt med formatfrågan, då de digitala formaten har växt i betydelse, har inte intresserat sig för frågan om vem som äger rättigheterna i böckerna, men det har författargruppen börjat göra, tillägger hon.
– Nu är det dags att lyfta rättighetsfrågan mer, då en entreprenörsdriven författare idag inte behöver skriva på fleråriga avtal där 75-80% av intäkterna går till bokförlaget. Vår affärsmodell tillåter författaren att få hela 70% av alla intäkterna i samtliga format samt att författarna får mycket god lönsamhet när dom säljer sina böcker vid egen verksamhet. En helt omvänd vinstdelning alltså.
Hur har responsen blivit?
Vi fick med oss starka affischnamn in i starten av bolaget. Författare som gett ut flertalet böcker hos Bonnierförlagen tidigare och som var nyfikna på ett nytt sätt att ge ut sina böcker. Alla blev säljsuccér och det spred sig snabbt bland branschfolk och författargruppen.
De som jobbar på förlaget har också varit verksamma i branschen i över 20 år, vilket medför ett stort nätverk bland svenska författare och goda relationer med den svenska branschens återförsäljare. Framgångarna med bland annat Ebba Von Sydow, Malin Berghagen, Ulrika Davidsson och Annelie Pompe var en stor del av den flygande starten för det lilla boutiqueförlaget.
Vad har varit roligast?
– Roligaste är drivkraften att jobba för sig själv, för sitt eget bokförlag man brinner för, ihop med dessa drivna författare som ger så mycket energi och arbetsglädje.
Den stora utmaningen är dock att nå ut med deras moderna avtalsmodell så att de stora romanförfattarna och deckardrottningarna förstår att detta är framtiden för dem. Desto större stjärna du är – desto mer passar vår affärsmodell för dem, poängterar Alexandra.
Vad har ni för framtidsplaner?
– Till hösten 2021 släpper vi våra första skönlitterära böcker. Nu ger vi oss in i den stora genren i bokbranschen som är just romaner och deckare och vi startar också ett eget ljudboksförlag, TBA Audio. På så sätt utmanar vi storförlagen ännu mer – vi kan allt som Bonniers kan, och vi gör det mer gynnsamt för författaren.