Arbetsplatsen har stått inför en radikal förändring under en längre period, dessa förändringar har blivit betydligt mer påtagliga under Coronatider. Nedan följer utlåtande som bekräftar denna utveckling.
Beläggningsgraden på ett typiskt kontor innan krisen var 32 % på skrivbord och 60 % i byggnaden som helhet. Från att ligga på cirka 11 kvadratmeter per person kommer vi kunna se allt fler lösningar hela vägen ner mot 7 kvadratmeter med bibehållen, eller till och med, ökad produktivitet. En del av den besparingen kommer kunna användas till att satsa på flexibla hyreskontrakt utanför centrum med en prismodell som också är flexibel, baserad på nyttjandegrad och antal personer, inte kvadratmeter.
Läs originalartikeln här Framtidens kontor i krisens fotspår.
”Behöver vi en fysisk lokal över huvud taget för att bedriva vårt värv? Kontoret är inte kärnverksamhet för bolagen längre. Köpa kontorsyta på kran kommer allt fler att vilja göra, space as a service”, konstaterar Daniel Kraft, head of proptech på konsult- och investmentbolaget Stronghold.
Läs originalartikeln här Pandemin ställer nya krav på kontoren – ”Behöver vi en fysisk lokal?”.
De 4 hetaste kontorstrenderna 2020?
DELADE KONTORSYTOR & GEMENSKAP
Effektivt nyttjande kvadratmeter är i fokus ur ett miljö- och ekonomiskt perspektiv dvs. maximera nyttjandet av arbetsplatsen genom samverkan och delade arbetsmiljöer. Inreda för gemenskap är också en faktor för att bygga kultur i ett bolag eller skapa samarbeten mellan bolag på ett kontorshotell.
ÅTERBRUK
Återbruk inom bygg och i befintliga lokaler dvs. bygga nytt med återbrukat material, både som t.ex. fyllnadsmassor eller i ytskikt. Återbruk av inredning & teknik innebär att bra och funktionell inredning behålls och förädlas genom omklädning, omlackning eller genom att istället lagas.
TEKNIK
Virtuella arbetsplatser & virtuella möten är på frammarsch, både ur ett miljöhänseende, men även som en effektivitets- och attraktionsparameter. Generellt kommer medarbetare förvänta sig minst lika flexibel och effektiv teknik på sin arbetsplats, som många redan har hemma.
DET INTERNA VARUMÄRKET & HÄLSA
Ur ett attraktionsperspektiv kommer fokus flyttas från läge och information till upplevelse på arbetsplatsen.
CONVENDUM utmanar den traditionella kontorsmarknaden
Vi har nu en gång för alla lärt oss att jobba mobilt, flexibelt och till viss del på distans. Produktiviteten mäts i dataflöden och 9-17 kontoret är ur tiden. Remote work är här för att stanna, likaså Coworking. Dock behöver vi fortfarande ett kontor för att bygga kultur och jobba tillsammans, men nödvändigtvis inte alla dagar i veckan.