Från årskiftet kom krav på elektronisk betalning för att ha rätt till rot- och rutavdrag. Samtidigt har utländska företag som vill ansöka om röt och rut fått nya möjligheter.
Krav på elektronisk betalning vid rot och rut
För att ha rätt till rot- och rutavdrag krävs, från 1 januari 2020, att betalningen sker elektroniskt. Exempelvis med kort, Swish eller BankId. Att betala med inbetalningskort på bank eller via en e-tjänst är också tillåtet. Vill man göra avdrag godkänns inte betalning med presentkort. Mottagare, avsändare, belopp och tidpunkt är uppgifter som måste finnas med.
Rot- och rutavdrag för arbeten utanför Sverige
Nu kan utländska företag att ansöka om utbetalning i Skatteverkets e-tjänst Rot och rut – företag, om man har en godkänd e-legitimation från ett annat land. Välj inloggningsalternativet Foregin eId för att ta reda på om den utländska e-legitimationen är godkänd. För tillfället har Estland, Italien, Kroatien, Spanien och Tyskland godkända e-legitimationer.