I Centrum för Konsumtionsvetenskaps årliga konsumtionsrapport syns tydliga tecken som historiskt sett har följts av en lågkonjunktur.
– Årets rapport heter Orosmoln och visar att sötebrödsdagarna är över och att svångremmen börjat dras åt i Sverige, säger John Magnus Roos, forskare vid Göteborgs universitet.
Totala konsumtionen ökade under 2019, vilket förklaras med att kategorierna mat och bostad ökade mer än på länge, medan kategorier som restauranger, kläder, bilar och donationer till hjälporganisationer minskade.
– Då ekonomisk oro råder spenderar människor mer på det nödvändiga som mat och bostad, och mindre på det som kan skjutas upp – som ny bil, möbler, kläder och restauranger.
Under den globala finanskrisen minskade inte svenska konsumtionen. I sviterna av finanskrisen har konsumtionen stimulerats genom låga räntor vilket föranlett att de svenska hushållen idag är kraftigt skuldsatta.
– De svenska hushållens höga skuldsättningen gör helt enkelt att Sverige är dåligt rustat för en ny lågkonjunktur.