Digitalisering – ett näst intill uttjatat begrepp. Men det tål att påminnas om. Hela tiden kommer nya lösningar som både spar tid och pengar för småföretagare. Och den som inte anammar den nya tekniken riskerar att hamna efter sina konkurrenter.
Tekniken mognar hela tiden och revolutionerar hur företagare kan jobba. Genom att hänga med kan man spara både tid, pengar och lägga mer fokus på sin kärnverksamhet.
– Digitalisering och automatisering har funnits ett tag. Nu börjar även AI kunna hjälpa till, med det är fortfarande i sin linda, säger Josef Elvby, Affärsområdesansvarig på Fortnox.
Han är bryggan mellan produktutveckling och marknaden och ser till att erbjudanden hänger ihop.
– Det är viktigt med kundernas input, därför är vi nu ute på turnén Fortnox Pop Up.
Själv är han ekonom i botten och imponeras över hur användandet av tekniken underlättar.
– Företagare ska ha krav och förväntningar på systemen de använder. De ska inte bara automatisera för automatiserandets skull. Systemen ska göra nytta.
Han berättar att det pratas mycket om vilka funktioner man vill ha när man egentligen borde prata om vilka problem de faktiskt löser.
– Använd tekniken för att ifrågasätta gamla sätt att arbeta på. Hur ska vi skicka saker mellan olika system i framtiden. Ska vi verkligen behöva skicka in en momsrapport?
Bokföring har länge varit något företagare drar sig för. Något som måste göras för att kunna rapportera till myndigheter.
– Jag skulle vilja vända på det. Företagare bör se bokföringen som ett verktyg för att hålla koll på hur företaget går. Vet man hur det ser ut i realtid kan man fatta bättre beslut.
Utnyttja digitaliseringen på bästa sätt
Först och främst har Fortnox sett till att skapa lösningar för generella behov, exempelvis banktransaktioner.
– Genom att ha automatisk integration mellan banken och bokföringsprogrammet spar småföretagare tid.
Andra vanliga flöden som automatiserats är leverantörs- och kundfakturor samt hantering av kvitton.
– Att tolka fakturor digitalt är förutom snabbare även säkrare än om företagaren ska ta hand om dem sent på kvällen.
Vad behöver du?
Fortnox har över 300 integrationer man kan koppla till sitt program. Josef rekommenderar att man ser över sina behov och hittar integrationer som matchar behoven.
– Företagare borde ha nolltolerans mot dubbelinföring.
Han berättar att kreativa företagare hittar de försystem som är bäst lämpade för just sin verksamhet och med hjälp av integrationerna får de ett skräddarsytt affärssystem.
– Vi kan inte bli bäst på allt. Vi är bra på standardsystem för de vanligaste behoven. Man kan enkelt bygga egna integrationer mot vårt API. Att koppla ihop sig med andra företag har för oss varit ett framgångsrikt koncept.
Idag har Fortnox ett samarbete med flera banker och ett samverkansprojekt med Skatteverket.
– Att kunna lämna in saker direkt från Fortnox till Skatteverket är en målbild vi har. Vi vill även att företagare ska få tillgång till information om exempelvis momsdeklarationen är inlämnad direkt i systemet.
Småföretagare måste också hänga på
Större företag har varit mer aktiva i digtaliseringsresan, småföretagare är på gång.
– Småföretagare måste bli bättre på att anamma tekniken. Annars riskerar man att
hamna efter sina konkurrenter. Vår ledstjärna är “Småföretagens bästa vän”, så vi ska göra allt vi kan för att underlätta småföretagens digitala resa.
Trender
Mindre och oftare: En tydlig trend är att man slutar samla fakturor och kvitton på hög. Färre verifikat rapporteras in oftare . Det gör att företagare får saker gjorda och kan släppa dem.
Bygga ekosystem: Utefter företagets behov bygger man ekosystem som underlättar de flöden man har. Desto fler saker man integrerar med bokföringssystemet ju mer tid finns att spara.
Öppna API: Att fler skapar tillsammans för att bygga smidiga lösningar är en växande trend.
Mer mobilt: Allt fler saker flyttar in i mobilen. För ett par år sedan tänkte man inte ens tanken att bokföra i mobilen. Idag fotar man kvitton och godkänner direkt. Josef berättar att fler mobilanpassade produkter är på gång.