Vill man bygga en stark relation med sina kunder är nyhetsbrev via e-post ett bra sätt att gå tillväga. Fördelarna är många: ett billigt sätt att marknadsföra sig på, enkelt att mäta och med rätt verktyg går det snabbt.
Det finns fler e-postadresser än människor i världen och man använder e-post till allt. Oavsett hur många tekniska produkter och tjänster som lanseras kommer e-post aldrig att försvinna.
– Även tjänster som exempelvis Slack, som skulle vara e-postdödaren, bygger på e-post. Det går knappt använda dem utan att ha en mailadress, säger Oskar Glauser, grundare av Minutemailer.com.
Idén till Minutemailer.com fick han för fem år sedan, då han tyckte att de produkter för nyhetsbrev som finns på marknaden är för krångliga.
– Man behöver kunna design, teknik och det tar lång tid att komma igång. Det ska bara ta en minut att skicka ett nyhetsbrev, därför heter det Minutemailer. Företagare har så mycket annat att göra, de har inte tid att sitta en hel dag med ett nyhetsbrev.
Våga testa
Idag pratar man om hur viktigt det är att synas på sociala medier. E-postens styrka hamnar ofta i skymundan när det kommer till marknadsföring.
– Att skicka nyhetsbrev är billigare och det är fler som läser ditt budskap. På sociala medier måste du betala för att nå synlighet som företag och det kan bli dyrt.
Att jobba med e-postmarknadsföring passar alla typer av företag.
– Jag skulle säga att det vore dumt att inte göra det i och med att det är så effektivt. Du behöver inte göra så långa mejl. Det räcker med en bild och en liten text en gång i veckan för att påminna om att du finns.
Oskar berättar att utmaningen många företag har är att de inte vet vad de ska ha med i nyhetsbreven.
– Tänk till, vad kan du om det du jobbar med? Det är viktigare att våga få ut någonting istället för att fastna i att man ska göra det perfekta utskicket med massor av länkar.
Så använder du nyhetsbrev
Att bara skicka ren reklam är inte populärt hos mottagaren.
– Bjuder du på kunskap, information eller tips och råd blir mailet uppskattat. Jobbar du på det viset får kunderna en starkare relation till ditt företag och kanske handlar även om du inte pratar om pris och produkter i ditt mail.
Visst kan man varva med erbjudanden och länkar till sina produkter, men blir det för spammigt kommer mottagaren att avprenumerera.
– Nyhetsbrev är både varumärkesbyggande och kan leda till direkt försäljning.
Innan du skickar ut nyhetsbrevet måste du bestämma vad du vill att mottagaren ska göra och visa det tydligt.
– Gör en call to action-knapp. Skicka inte bara mail i blindo, det är bra att ha en riktning.
Lyckas eller misslyckas
Ska man bli framgångsrik inom e-postmarknadsföring måste man jobba konsekvent och våga testa.
– Allt behöver inte vara perfekt. Våga prova olika sorters innehåll och var personlig.
Något man ska passa sig för är att ha med för mycket text.
– Och bara tänka utifrån sitt eget perspektiv. Försök tänka på mottagaren. Står det köp i ämnesraden blir man inte så sugen. Tänk på vad som lockar till läsning.
Det bästa är att skicka nyhetsbrevet tidigt på morgonen, innan eller efter lunch eller sent på kvällen.
– Men det viktigaste är att vara konsekvent och jobba med bra innehåll. Då kommer folk att läsa nyhetsbrevet.
En gång i veckan är en bra måttstock. Ska man skicka oftare måste man ha riktigt bra innehåll.
– Skickar du mer sällan finns risken att du tappar kontinuiteten.
Kolla upp resultat
Testar du olika typer av innehåll är det bra att titta på statistiken för att se vad som fungerar bäst.
– Vad som är en bra öppningsfrekvens är svårt att säga. Det beror på kvaliteten på din lista och innehållet. Ju starkare relation med kunderna du har desto fler kommer att öppna nyhetsbrevet.
Om mailet inte kommer fram
Det finns flera anledningar till att nyhetsbreven inte kommer fram till sina mottagare.
– Det finns filter på nätet som kontrollerar innehåll och på vissa företag har de hårda regler för vad som släpps igenom. Ser du på statistiken att mailen inte kommer fram får du ändra på innehållet och försöka igen.
Vissa mail hamnar i skräpkorgen.
– Skickar man mycket text eller bara bilder rankas det högre som spam. På vår hemsida finns det guider man kan följa för att undvika det.
Bygga upp register
Förutom att skicka ut nyhetsbrev måste man jobba kontinuerligt med att bygga upp sitt adressregister och tänka på GDPR.
– Bara man har ett medgivande är det okej att skicka e-post. GDPR har sorterat bort aktörer som inte skaffat sina adresser på rätt sätt.
Oskar tycker att kvaliteten på adresserna väger tyngre än kvantiteten.
– Vi har en funktion som rensar bort kontakter som inte öppnat mejlen. Du får en mindre lista, men med högre kvalitet.
I och med att man kan testa att skicka nyhetsbrev gratis uppmanar Oskar alla att våga testa.
– Du har ingenting att förlora på att skicka ett nyhetsbrev via Minutemailer.com redan idag.
Läs även: 5 tips för bättre nyhetsbrev