För femtio år sedan började allt fler svenska mammor ge sig ut i arbetslivet och efterfrågade mer praktiska kläder för sina barn. Polarn O. Pyrets slitstarka plagg blev snabbt succé. I och med globaliseringen har både konkurrens och risk för piratkopiering ökat. Därför arbetar Polarn O. Pyret aktivt med sina immateriella rättigheter, bland annat med hjälp av PRV, Patent- och registreringsverket.
Hållbara kläder som tål lek och bus har nog aldrig varit så aktuella som i dag. Det återvunna plagget blev förra årets julklapp och både kändisar och politiker har samma plagg till flera olika events för att belysa miljö- och hållbarhetsfrågan. Polarn O. Pyret grundades 1976 och har från starten skapat kläder som ska hålla i flera generationer.
– Vi pratar om att vi ska ha tre barn i varje plagg; det ska kunna ärvas vidare till syskon eller kusiner, eller kanske säljas vidare, säger Petra Stenecker, marketing and e-com director på Polarn O. Pyret.
Stort fokus på immaterialrättsstrategi
Petra menar att varumärken alltid har varit viktiga men kanske aldrig så viktiga som nu, då globaliseringen har lett till ett förändrat konsumentköpbeteende.
– I dag ser köpmöjligheterna helt annorlunda ut; landsgränserna har suddats ut och vi beställer kläder från ett annat land med ett klick. Det är därför ännu viktigare att skydda sitt varumärke på rätt marknader.
Här har PRV en viktig roll i att hjälpa företag registrera och se värdet i sina immateriella rättigheter.
Den internationella marknaden har dessutom ökat konkurrensen och risken för piratkopiering enormt för klädmärken – och många märken skyddar fortfarande bara sitt varumärke lokalt. Det enda som inte går att kopiera är ett starkt varumärke, därför lägger Polarn O. Pyret stort fokus på immaterialrättsstrategin i både sin verksamhet, marknadsföring och utbildning för nyanställda.
– Det är viktigt att se vikten av vårt starka varumärke i alla led, inte bara i ledningen.
Globaliseringen kräver en ny strategi
Polarn O. Pyret har länge haft ett antal varumärken registrerade hos PRV, men Petra menar att strategin kring företagets immaterialrätt ser lite annorlunda ut i dag då kläderna går att köpa även utanför Sverige och varumärkesregistreringar på internationell nivå krävs. Hon berättar att det är viktigt att ha ett starkt varumärke, men att globaliseringen har gjort registreringen mer komplex.
– Du kan ju ha skyddat dina produkter på vissa marknader men glömt att de säljs till andra – därför blir ett internationellt immaterialrättstänk centralt. Det gäller att tänka långsiktigt.
För att säkerställa att alla registreringar sker på ett korrekt sätt och lyckas bevaka eventuella varumärkesintrång har Polarn O. Pyret valt att anlita en extern juristbyrå.
– Jag är av uppfattningen att man ska arbeta med det men är bäst på och när det kommer till varumärken är det viktigt att en person håller ihop arbetet och är konsekvent och tydlig i det som görs. Eftersom att det immateriella arbetet är så viktigt för Polarn O. Pyret har vi valt att ta hjälp av en extern byrå och låta experter säkerställa att allt sker på ett korrekt sätt.
Vinnare av Signumpriset 2019
Som belöning för sitt hållbara varumärkesarbete har Polarn O. Pyret belönats med Signumpriset 2019. Det delas ut till det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke.
– Det är superroligt att vi har fått den bekräftelsen, utmärkelsen blir ett kvitto på att vi har valt rätt väg när det kommer till lyhördhet kring hur vårt varumärke både behandlats genom tiden och fortfarande behandlas i dag.
Därför ska du ta hand om dina immateriella tillgångar:
En genomarbetad strategi för hanteringen av företagets immateriella tillgångar kan:
• Användas för att utveckla affärsstrategin.
• Skynda på företagets utveckling, genom att möjligheter och brister identifieras.
• Göra företaget mer attraktivt för tänkbara investerare och samarbetspartners.
• Användas i marknadsföringssammanhang.
• Avskräcka konkurrenter.
Har ditt företag dolda tillgångar?
På prv.se får du svaret genom ett enkelt test. Där hittar och omvandlar du dina immateriella tillgångar till värdefulla resurser. Tillgångar som kan dölja sig i patent, varumärken, design, företagsnamn, arbetsmetoder, kundregister, avtal och mycket annat. Tar du hand om dina immateriella tillgångar kan du utveckla dina affärsstrategier och stärka ditt företags konkurrenskraft. Och öka lönsamheten. Välkommen till www.prv.se/genomlysningen