Han pluggade marknadsföring, men startade ett företag där han hyr ut kockar och anordnar matlagningskurser. Trots att vägen inte vägen varit spikrak för Gunnar Frykfors har företaget gått bra. Mycket tack vare flexibilitet, att han inte tummat på kvaliteten och att alltid överraska kunderna med något extra.
Trots att Gunnar Frykfors alltid varit intresserad av matlagning fanns det inte i planerna att han skulle starta ett företag inom just det. Idén till Rent a Chef, som han grundade för 15 år sedan, växte fram under tiden han pluggade relationsmarknadsföring i Nederländerna.
– Jag jobbade extra som servitör. En kväll dök inte kocken upp så jag fick hoppa in i köket. Det gick bra så jag fick vara kvar där.
Han jobbade via ett bemanningsföretag och fick alla möjliga sorters kockuppdrag, från trestjärniga krogar i Belgien till hamburgerhak.
– Idén att ha kockar hemma och matlagningskurser för företag var etablerad där. I Sverige fanns ingen gedigen verksamhet.
Han startade upp företaget i Holland och körde vid sidan av för att få en extrainkomst. Gunnars fru ville plugga i Stockholm så de flyttade.
– Eftersom jag kommer från Västergötland kände han ingen i Stockholm.
Byggde upp ett nätverk
Han började jobba som diskare på en konferensgård för att komma in i branschen. Ett halvår senare var han restaurangchef.
– Det var lite Faulty Towers där. Jag jobbade även i köket och som sommelier. Det var bara att plugga på, gå ut och presentera viner och köra vinprovningar.
Under tiden byggde han upp ett nätverk och hittade bra grossister att jobba med. Nu kunde Rent a Chef startas upp i Sverige.
– Jag började hyra ut mig själv. Samtidigt sökte jag jobb som hade med min utbildning att göra.
Då höll bubblan att spricka, det var fler som blev avskedade än anställda av IT- och managementkonsultfirmorna.
– Istället körde jag på med Rent a Chef. Jag fick förfrågningar från företag som ville vara med och laga mat. Då hade jag ingen matstudio så jag fick hyra festlokaler i bostadsrättsföreningar.
Åkte på en hård smäll
Företaget växte och växte. Han köpte en egen matstudio på Mosebacke.
– När alliansen tog över makten kom rutavdraget och vi fick ett jätteuppsving.
Då kunde man dra av för matlagning i hemmet. Rent a Chef gick från 10 till 25 uppdrag i veckan.
– Vi åkte på en hård smäll när det försvann vid regeringsskiftet för fyra år sen. Verksamheten dog över en natt. Vi hade precis skaffat större lokaler och var beredda på att växa ännu mer.
Lokalen blev för dyr. För att få bort fasta kostnader letade Gunnar efter ställen att hyra in sig på.
– Nu hyr vi in oss på timme på The Park och Fazers lunchrestaurang. Jag har även en liten studio och ett produktionskök där vi förbereder allt på Djurgården.
Delägare för bättre struktur
För ett år sedan tog Gunnar in Mats Selin som delägare för att ta hand om ekonomin och det administrativa.
– Han är mer strukturerad än jag och säger nej när jag säger ja. Jag är en kreatör som bara ser möjligheter. Företaget har gått bra, men jag har slösat bort onödiga pengar på saker jag inte hunnit ta tag i.
Han tog även in Kalle Rinaird, som är allt i allo.
– Kalle är ute och träffar kunde och skapar nya möjligheter.
Anledningen till att Gunnar tog in dem som delägare var att han kände sig ensam.
– Är man kreativ och inte har någon att bolla med tar det stopp. Och jag våndades över administrationen. Det kunde dröja ett par veckor innan jag gjorde fakturor och det blev likviditetsbrist. Nu behöver jag inte ta hela ansvaret själv och jag slipper oron över att inte kunna betala fakturor.
Nu tycker han att det känns det tryggt att ha några att dela kakan med.
– Man sitter ju i ett korthus. Jag får även lite mer ledigt.
Även kreativiteten har påverkats.
– Det krävs vila för att vara kreativ. Är man stressad tar det bara stopp.
Tumma inte på kvaliteten
Just det fick Gunnar uppleva för drygt två år sedan, då han brände ut sig.
– Jag satte mig i bilen efter ett möte och visste inte var jag bodde. Allt var svart. Läkaren sa att din hjärna är helt slut, du måste ta det lugnt i ett år. Gör du någonting mer blir det stående men.
Kalle drev företaget och Gunnar hade kockar som kunde sköta matlagningen.
– Vänskapskretsen hade försvunnit, jag hade bara prioriterat arbete. Jag började reflektera, vad har hänt? Det hade pågått i flera år, jag hade haft tunnelseende. Visst är det mycket jobb som entreprenör, men vilan är livsviktig.
När man inte är utvilad tar man beslut som inte är helt genomtänkta.
– Man tappar empatin, klagar en kund bryr man sig inte. Och kvaliteten på matlagningen var inte heller på den nivån den brukar va.
Därför är Gunnar restriktiv nu när han tar in uppdrag.
– Får vi in en förfrågan på en catering och de fått ett lägre pris på ett annat ställe får de anlita dem. Vi går inte ner i pris för vi vill inte tumma på kvaliteten. Vi tackar även nej om det är för kort om tid, jag vill inte riskera någonting. Blir det dåligt har vi tappat en kund. Det tänket har lönat sig i längden.
Gör det han älskar
Nu är Gunnar ute och lagar mat igen.
– Jag älskar att laga mat, det försvann lite när vi växte. Då var jag typ HR manager som skrev fakturor och skickade ut kockar som inte riktigt levererade den nivå jag ville ha. Jag vantrivdes. Man ska fokusera på det man är bra på.
Ska man ta in personal som kan göra de uppgifter man inte är så bra på ska man ta god tid på sig.
– Och lita på magkänslan. Jag har nästan haft rätt nästan varje gång. Ibland har jag litat på referenser och så har det visat sig att det inte var så bra.
Sin utbildning i relationsmarknadsföring har han haft enorm nytta av.
– Jag pluggade främst varumärkesbyggnad. Redan innan företaget var igång hade jag en logga. Många av våra konkurrenter är kockar som inte har den utbildningen. De har inte helhetstänket och paketeringen. Man vill ju göra det enkelt för kunden.
Han har även nytta av sin tid i Holland.
– De har en helt annan servicenivå och tycker det är komiskt att vi ska gå med brickor och plocka själva när vi går på kafé. Där får man också alltid någonting extra, som en chokladbit till kaffet.
Där lärde han sig att vi måste höja servicenivån mot kund i Sverige.
– Vi måste vara mer lyhörda och flexibla. Jag dubbelkollar allt innan och hör alltid av mig efter för att kolla om de är nöjda. Vi överraskar alltid våra gäster med någonting. Till exempel bjuder vi på en mellanrätt eller tar med en lakritsrot och berättar om när vi lagar lakritspannacotta till efterrätt.
Nu erbjuder han tjänsterna kock hemma, matlagningskvällar för företag eller möhippor, svensexor och fester, matlagningskurser med teman och catering. I vår gör de även en ny satsning.
– Vi kan ju bara skicka ut ett visst antal kockar per helg. Därför kommer vi laga färdigt maten så långt det bara går i vårt produktionskök så får kunden fixa det sista. Exempelvis ställa in köttet i ugnen och värma såsen.
Gunnar själv är verksam i Stockholm och har franchisetagare i Malmö, Göteborg, Gotland och Dalarna.
– De får använda vårt varumärke, hemsida och bokningssystem och jag tar procent på de bokningar som kommer in.
Vad har du främst lärt dig under dina 15 år som entreprenör?
– Visst ska man göra så gott man kan, men 90 procent är tur och tajming. Hade det inte blivit regeringsskifte och de tog bort rut kanske företaget varit någon helt annanstans idag. Du kan göra en hur bra marknadsplan som helst, men vissa saker kan man inte påverka.