Syns du inte finns du inte – en klyscha, men så viktigt. Oavsett vad du gör söker i stort sett alla blivande kunder efter information på internet innan de bestämmer sig för ett köp. Ska man bli ett av alternativen gäller det att synas när kunderna söker. Och då måste du satsa på SEO
Varje dag görs 50-70 miljoner sökningar i Sverige, fler än 95 procent av dem görs på Google.
– Google är internet. 10-15 procent av alla som söker omgående redo att spendera sina pengar på den problemlösningen de hittar, säger Christian Rudolf, som grundat den digitala byrån Topdog.
För att kunderna ska hitta just dig när de söker måste du sökordsoptimera din hemsida, förkortat SEO.
– Jag gillar egentligen inte ordet. De flesta individer får ingen bild i hjärnan när de hör bokstavsförkortningen. Därmed kan de inte heller koppla en handling till det och komma vidare till nästa steg.
För att förklara vad SEO innebär brukar Christian dela in det i fyra delar. Teknik, content, länkar till sajten och användarupplevelse.
– Google är främst en textsökmotor och är ganska dålig på andra typer av innehåll.
För att hamna högt upp måste du skriva texter som är relevanta för den produkt eller tjänst du vill sälja.
När det kommer till teknik handlar det om saker som hur snabb sidan är och om den är mobilanpassad.
Google tolkar vad som är viktigt med hjälp av länkar. Därför är det bra att länka till andra relevanta sidor och få dem att länka till din.
Google jobbar för att användaren ska få en så bra upplevelse av sin sökning som möjligt, därför måste du ha koll på vilken frågeställning din blivande kund har.
– Har du inte ett okej svar på frågan, kommer du på sikt inte finnas i toppen på Google, säger han och fortsätter:
– När man ser SEO ur dessa perspektiv, blir det också lättare att koppla en handling till SEO och förbättra situationen.
Seo statistik
Mest googlade orden 2017
1. Facebook
2. Aftonbladet
3. Youtube
4. Google
5. Blocket
Fem dyraste orden i svenska Google 2018
Företagslån: 626 kronor
Företagslån utan säkerhet: 490 kronor
Lån företag: 416 kronor
Låna till företag: 406 kronor
Låna pengar till företag: 398 kronor
Vad klickar Googles användare på när de söker med en mobil 2018?
3,4 procent klickar på en annons.
38,5 procent klickar på en vanlig länk i Google.
61,5 procent klickar inte på något alls.
Klickfrekvenser för vanliga ord på olika positioner i Googles sökresultat (genomsnitt)
Plats 1. 25 procent
Plats 2. 14 procent
Plats 3: 10 procent
Plats 4: 8 procent
Plats 5: 6 procent