Stålhästens affärsidé är att erbjuda stilrena cyklar till ett schysst pris. De valde att tidigt hantera sina immateriella rättigheter hos PRV, Patent- och registreringsverket.
– Man vill inte att någon ska åka snålskjuts på ens idéer och nedlagda arbete, säger Erik Klerelid, delägare i Stålhästen.
Erik och hans kollegor registrerade ordet Stålhästen som varumärke hos PRV tidigt i startprocessen. Det innebär att ingen annan har rätt att använda ordet för elcyklar, cyklar och cykeltillbehör. Enligt Erik var registreringen ett viktigt steg i företagets startfas.
– Att registrera sitt varumärke är viktigt på flera sätt. Vi har långsiktiga planer för Stålhästen och kände att vi ville skydda det från start så att all tid och energi vi la ner i uppstarten av företaget inte skulle utnyttjas av andra. Investeringarna blir en tillgång och skapar värde för oss, så vi vill inte att någon annan ska kunna åka snålskjuts på dem.
Cykelföretaget Stålhästen grundades 2010 då de upptäckte en lucka på marknaden – det fanns få stilrena cyklar som såldes till ett schysst pris. Grundarna började sälja sina cyklar på nätet men har i dag även en fysisk butik och reser runt i landet med pop up-butiker.
Erik Klerelid berättar att de såg en stor potential i att skapa egendesignade cyklar och inte bara sälja vidare andra varumärken.
– Vi insåg att vi behövde ett eget varumärke för att inte drunkna i konkurrensen.
Sköter strategin själva
Eftersom att Stålhästen är ett relativt litet företag valde Erik att själv sköta immaterialrättsstrategin. Han menar att extern hjälp är en kostnadsfråga de inte hade utrymme för så tidigt i uppstartsfasen, men berättar att han fick hjälp av sakkunniga för att skicka in varumärkesansökan till PRV.
– I dag är vi glada att vi registrerade Stålhästen så tidigt. Vi har ibland sett att andra aktörer på marknaden har ”lånat lite för mycket” av oss, men hittills valt att inte driva några processer. Det är skönt att veta att vi har rätten på vår sida om det skulle behövas.
Att tänka på vid val av varumärke
- Gör ett ordentligt förarbete om du har internationella ambitioner – du vill inte göra intrång i andras immateriella tillgångar. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.
- Kolla upp vad varumärket (ordet, figuren, färgen) kan ha för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder. Det är viktigt att det inte väcker anstöt.
- Ansök om varumärkesskydd innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.
- Använd ditt varumärke, bygg upp det och öka kännedomen om det. Då har du möjlighet att exempelvis sälja licenser och expandera verksamheten.
- Bevaka dina tillgångar. Du vill inte att dina konkurrenter ska dra nytta av investeringar du har gjort i ditt varumärke.