I slutet av 2017 inleddes den negativa trenden med allt färre företagsstarter i Sverige. Den håller i sig, tredje kvartalet 2018 startades 6,5 procent färre företag än samma period förra året.
Under september minskade nyföretagandet med 7,8 procent, totalt har 6,3 procent färre företag startats 2018, jämfört med samma period 2017. Det visar siffror från Nyföretagarbarometern, ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket.
– De allra flesta nya jobb i Sverige skapas i små och medelstora företag. Deras betydelse för regional utveckling, tillväxt och välfärd får inte underskattas – nu måste den här trenden vändas, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
2017 minskade nyföretagandet för första gången sedan 2013, med totalt en procent på helårsbasis.
– Det är avgörande för Sveriges framtid att fler startar, driver och utvecklar företag. Men livskraftiga företag uppstår inte ur tomma intet, utan är resultatet av ett klimat där många vill och vågar ta klivet och förverkliga sina idéer. Detta är utan tvekan en av de viktigaste uppgifterna för den nyvalda riksdagen att ta ett samlat grepp om, säger Boo.