Thursday, October 10, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemInspirationIntervjuVåga kliva fram

Våga kliva fram

Ska man bli en bra företagsledare gäller det att kunna kommunicera. För att nå fram med det man har att säga måste man först veta vem man är, vad man står för och hur andra uppfattar en. Och våga kliva fram. Just det hjälper Lena Ahlström till med i sitt företag Ledarstudion

Lena Ahlstöm hjälper via sitt bolag Ledarstudion människor att bli bättre på att kommunicera. Hon berättar attdet finns fyra typer av samtal. Person till person, i grupp och det publika samtalet.
– Det fjärde samtalet är grunden i om du har förmågan att kommunicera,  Det är samtalet du har med dig själv. När du är medveten om vem du är, vad du vill, dina värderingar och din drivkraft, då har du potential att samtala med andra.
Främst är det ledare hon hjälper med kommunikation.
– När jag jobbade på Swedbank slog det mig som en blixt från en klar himmel, ledare står alltid på scenen. Ska man vara chef får man acceptera synlighet.

För att lära människor att kommunicera tar hon hjälp av verktyg från scenens värld.
– Skådespelare utforskar för att finna olika versioner av sig själva.
Tanken kom redan för 25 år sedan och under sin tid på SAS tog hon in skådespelare för att hjälpa cheferna att få fram det de vill säga med hjälp av både röst, text och hur de ser ut.
För 15 år sedan startade Lena Ledarstudion. I dag han hon 20 anställda, varav 8 skådespelare. Skådespelarna jobbar i par med ledarutvecklare och kommunikatörer. Deras uppgift är att utmana ledarna och visa uppskattning.
– Min styrka är att koppla ihop två världar och få ut någonting nytt. I detta fall näringslivet och kulturen.

Jobbat med sin blyghet

Lena har fått jobba mycket med sig själv under åren, då hon varit extremt blyg.
– Stegvis har jag kommit över den. Min blyghet handlade om att jag inte tyckte att jag dög. Då är det lättare att lyfta fram andra.
I uppstarten av Ledarstudion blev blygheten ett problem.
– Då hade jag kända profiler här. Journalisterna som ringde ville inte skriva om mig eller Ledarstudion. De ville  bara prata med skådespelarna och de var ju här bara någon procent av sin tid.
Det kulminerade när en affärstidning hade en bild på en skådespelare på omslaget och Lena var ett par meter bakom. I oskärpa.
– Jag funderade hur mycket det lilla intresset för mig och Ledarstudion berodde på min egen ovilja att kliva fram. Det jag kom fram till var att det påverkade. Som ägare i ett litet bolag är det viktigt att våga kliva fram.

En vän sa åt henne att släppa kändisarna för att istället själv ta plats.
– Hon sa att du gör ett så fruktansvärt viktigt och nytänkande jobb. Blogga, kommentera, skriv artiklar. Ta fram ditt eget personliga varumärke så kommer bolaget att växa. Jag fick nästan kräkkänslor. Mod kommer från att våga vara sårbar. Man behöver inte vara bäst hela tiden. Man får göra fel. Det har suddat ut min rädsla och fått mig att våga kliva fram.
Vännen hade rätt. Lena tog hjälp av en PR-byrå för att lyfta fram sig själv.
– Då började bolaget växa.

Jobbar i fyra riktningar

Hon jobbar med det personliga varumärket i fyra riktningar. Nord, där man funderar på vilka roller man har i livet. Syd, där man tittar på sina beteenden i olika situationer. Väst, där man tittar på hur andra uppfattar en. I öst hittar du din image, ditt personliga varumärke.
– Du har en handfull grundläggande värderingar som är svåra att ändra. På toppen finns andra värderingar som kan ändras över tid om du jobbar med dem. Exempelvis så uppfattade människor mig som blyg. Jag har ändrat på det och jobbar på en image där jag kliver fram på ett ödmjukt sätt.

Hon berättar om en ung kille i en vd-position på en startup. De hade en dialog, men plötsligt försvann killen. Trots upprepade mail och telefonsamtal gick han inte att nå.
– De egenskaper jag ser hos honom är nonchalans, ointresse och bristande respekt. Om han inte vill ha hjälp av mig är det bara att skicka ett mail och säga nej tack. Redan i det här stadiet tolkar jag in mycket i hans beteende. Effekten blir att jag inte litar på honom.
Just att se dessa beteenden hos sig själv och jobba med dem hjälper hon till med.
– Jag jobbar med hela människan och vill att de jag hjälper ska växa som individer och förstå vilken potential de har. Jag är så stolt att vi kan hjälpa människor att våga kliva fram och hitta sig själva.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X