Thursday, January 16, 2025
Html code here! Replace this with any non empty raw html code and that's it.

Utvalt:

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...
HemInspirationFördelarna för en företagare...

Fördelarna för en företagare att ge ut en bok

Petra Ariton driver Ariton Förlag tillsammans med sin man, Dennis Ariton. De har lång erfarenhet av att hjälpa företagare skriva och ge ut böcker. Här berättar hon vilka fördelar det är för en företagare att ge ut en bok som ett sätt att bygga sitt personliga varumärke. För det första ses man mer som en expert när man har givit ut en bok och på så vis visat sin expertis, menar hon.

Av Nina Jansdotter

Böcker bygger trovärdighet för ens kunskap. Människor i allmänhet tycker att det är jättejobbigt att slänga böcker, vilka böcker som helst, menar hon. En bok ställer man snarare i sin bokhylla medan till exempel reklamblad, som ofta går snabbt i papperskorgen. Den kunskap som man levererat i en bok finns kvar hos människor mycket längre. Det blir som ett visitkort som aldrig slängs.
– Man kan både sälja böckerna eller dela ut dem till kunder och på så vis får de som läser boken lära känna författaren och vad han eller hon kan. Kanske vill man sedan engagera författaren som föreläsare eller liknande sedan, så det blir bra marknadsföring, säger Petra.

Boken som statushöjare
Petra har också noterat att man höjer sin status just genom att man har publicerat en bok. Enligt hennes erfarenhet så behöver man egentligen inte sälja en endaste bok men bara det att den är publicerad oavsett om det är på ett eget förlag eller ett etablerat förlag så får man beröm och uppmärksamhet för att man är publicerad författare.
– En rolig paradox är också att läsandet går ner. Människor läser inte lika mycket böcker idag som förr men fortfarande drömmer väldigt många att få skriva och publicera en bok.

Om någon som inte är så bra på att skriva, ändå vill ge ut en bok. Hur kan man göra då?
– Det finns många vägar att gå. Dels kan man låta någon annan spökskriva boken. Det finns ju också korrekturläsare, redaktörer och andra människor, som man kan anlita på vägen. Man måste inte känna att man måste göra allting själv.

Vika vanliga misstag gör företagare när de skriver och ger ut sin bok?
– Det kan vara att man inte bearbetar manuset ordentligt. En bok behöver inte vara så avancerad eller värst tjock, men språket måste flyta på bra, så korrekturläsningen är viktig. En annan sak är att egenutgivna böcker ibland kan se lite amatörmässiga ut i själva inlagan. Till exempel att man inte har bra typsnitt och sådant.
Enligt Petra är det även viktigt att de bilder man eventuellt har med i boken är proffsiga och välgjorda. Det måste inte vare en proffsfotograf, även om det gärna får vara det, men det måste vara bra kvalitet på bilderna, annars sänks helhetsintrycket, påpekar hon.

En antologi kan vara första steget
Vidare så tipsar hon om att man kan försöka bli utgiven i en antologi. Att man börjar så med att skriva ett kapitel i en bok tillsammans med flera och på så vis börjar sin författarbana. De har själva givit ut ett antal antologier på Ariton Förlag.
– Att vara med i en antologi, kan vara ett första steg för många. För att göra en hel bok själv, att fylla en hel bok kan ju kännas som att bestiga Mont Everest. Men att skriva ett kapitel som är mellan fem och tjugo sidor kan vara mycket enklare. Att ta det första steget, avslutar Petra Ariton.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

5 tips för att förenkla företagets ekonomi 

Är du ekonomiansvarig och trött på att jaga kvitton och dessutom...

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...
X
X