Alex Aleksic är grundare och ägare till Lilialex, som levererar figursydda exklusiva bastoppar i modal för män och kvinnor. De kallar sig ”bastopparnas nirvana”. De sista två åren har de utvecklat sin kollektion från ide till färdig kollektion och är nu redo att överträffa kundernas förväntningar på den Europeiska marknaden. Här berättar hon om bakgrunden till varför hon startade sitt företag och ger några bra tips till andra som också vill satsa på sina egna idéer.
Av Nina Jansdotter
Alex jobbade i företagsvärlden i många år där klädkoden är ”business casual, det vill säga kavaj, skjorta och basplagg.Varje gång hon skulle köpa in en snygg, figursydd och kvalitativ bastopp så fick hon leta runt på så många olika butiker med så stort och varierande utbud och kvalitet.
– Det var enormt tidskrävande och jag hittade sällan det jag var ute efter – jag råkade ju dessutom ha höga krav! Hög kvalitet, bra passform och snygg, stilren kollektion. Plagg med karaktär brukar jag kalla det. Det var omöjligt att hitta en kombination. Hittade jag ett plagg i en butik så satt det på ett sätt, varierade i kvalitet och pris för att inte tala om hur fort mina bastoppar förvandlades till utslitna och noppriga ”trasor” efter bara några tvättar.
Hon trodde då att det måste finnas en efterfrågan på alla de egenskaper som hon sökte efter i ett varumärke och hon var säker på att hon kunde leverera ett varumärke som skulle leva upp till de förväntningarna. Så föddes idén till hennes företag. Det kunde väl inte vara så svårt, tänkte Alex.
Hur är det att vara företagare och vilka är utmaningarna för er just nu?
– Det är bortom mina vildaste fantasier. Att ena stunden fira framgång för att i nästa sekund rida ut motgång, att ligga sömnlös kring utmaningar som måste lösas för att nästa dag hitta briljanta sätt att lösa dem på, att ifrågasätta sig själv och ens samlade beslut för att i nästa stund känna lycka för att man tagit just det beslutet. Det kräver en enorm uthållighet, självinsikt, sjukt mycket driv, investeringar och uppoffringar. För att beskriva det kort en ”kontrastfylld roller coaster cocktail”.
Just nu ligger deras viktigaste fokus i att nå ut till deras kunder och utmana marknaden. De finns i Butik Nr.19 på Baltazarsgatan i Malmö och på Amazon och har pågående förhandlingar i nuläget med fler aktörer och butiker, berättar Alex med stor entusiasm.
Vad har ni för långsiktiga mål?
– Vi tittar på unika samarbeten där vi som leverantör spelar en stor roll i kundupplevelsen och kund nöjdheten. Vi tar en aktiv roll i alla våra partnerskap och vi vill tillsammans med våra samarbetspartners vara med att utveckla koncept, promotions och initiativ som bygger extrem kundlojalitet och service. Våra kunder bemöts med kompromisslös kvalitet i allt ifrån deras första möte med vårt koncept.
De är kompromisslösa när det gäller kundupplevelse och kvalitet och de handplockar sina ambassadörer och samarbetspartners. De samarbetar med okonventionella aktörer som vågar att utmana, ta täten, tänka annorlunda samt gå sin egen väg, berättar hon.
– Det är en grundsten i vår filosofi som följer vårat varumärke som i sin tur följer vår väg ut på marknaden. Det är viktigt att vi lever som vi lär och att vårt företag också representerar det inte bara i vår kollektion utan i allt vi gör. Nästa marknad nu blir Danmark med Köpenhamn i centrum. Därefter Stockholm, Oslo och Helsinki.
Inom två till tre år räknar de med att finnas i hela Skandinavien för att därefter titta på vidare expansion i Europa troligtvis, Tyskland och Frankrike.
Alex till andra som också vill satsa på sina egna idéer
- Våga släpp tryggheten, var uthållig och lita på din magkänsla.
- Ignorera alla nejsägare och ta lärdom av människor som är duktigare än vad du är. Att känna oro och osäkerhet är normalt men om du börjar att tvivla på din ide bör du nog överväga om du är på rätt väg.
- Tänk otraditionellt, utanför det ”givna” spektrat inom en bransch eller ett koncept och leverera alltid ett värde med din ide som överstiger alla förväntningar kunden har. Det betyder att konceptet i sig inte behöver vara unikt utan att du levererar en upplevelse i världsklass. Sådana upplevelser bygger lojalitet och långsiktighet och det blir en win-win både för kunderna och för varumärket.