Facebook skruvar på sina algoritmer och Instagram passar inte alla typer av verksamheter. Samtidigt lockar LinkedIn allt fler som vill knyta kontakter inom businessvärlden. Den som hoppar på nu har ett guldläge, flödet på LinkedIn är långt ifrån fullt.
När Christoffer Bertilsson startade sin digitala marknadsföringsbyrå gick han ut och knackade dörr för att sälja, vilket resulterade i att han fick dörren slängd i ansiktet. Kalla samtal visade sig inte heller fungera. Han hade precis skapat ett konto på LinkedIn och testade att erbjuda sina tjänster på den sociala plattformen.
– Det var ett smart sätt att komma i kontakt med företagsledare. Man kan skicka meddelanden till människor i höga positioner och få svar samma dag. Det är stort så jag gick all in, men jag gjorde många fel och brände flera broar.
Misstaget han gjorde var att gå för snabbt in på försäljning.
– Dina kontakter vill lära känna dig och de vill berätta vad de gör. Innan du går på försäljning måste du skapa en relation. Att försöka sälja direkt fungerar inte.
För att få ut så mycket som möjligt av din närvaro på den sociala kanalen gäller det att ha en strategi, att ha satt sina professionella mål.
– När du väl ska bygga upp ditt nätverk är det personliga viktigt. Det handlar om personer, inte företag. Just nu får du inte ut så mycket av att ha en företagssida. Om man tittar på LinkedIns utveckling har plattformen gått i Facebooks fotspår. Facebook är en bra annonseringsplattform, det vore konstigt om inte LinkedIn också satsar på det. Då kommer en företagssida fylla sin funktion.
Har blivit mer ärligt
Christoffer började använda LinkedIn för tre år sedan. Han berättar att plattformen då inte var lika utvecklad som den är i dag.
– Då var det dystert i flödet. LinkedIn har mognat som plattform, nu är det större fokus på den sociala biten, det är mer engagerande. Innan knöt man kontakter och kunde skicka meddelanden, nu kan man lägga upp egna inlägg. Nu har man inte bara en professionell fasad, man ser vad människor tycker och tänker. Det är mer ärligt.
LinkedIn har traditionellt sett varit en jobbsökarplattform, även det har ändrat sig.
– Faktum är att endast 20 procent av de som använder LinkedIn är aktivt jobbsökande. Tror du att LinkedIn bara är en plattform för jobbsökare, då missar du 80 procent av möjligheterna. Det är ett vanligt misstag människor gör.
Han har fastnat så pass mycket för plattformen att han byggt ett sitt företag LinkedKurs utifrån den.
– Jag vill hjälpa professionella personer att bemästra LinkedIn. Jag hjälper dem att få ett mer värdefullt affärsnätverk och skapa bättre affärer. De som tar tag i LinkedIn nu är tidiga. Ett tecken på det är att nyhetsflödet inte är överfullt, du får bra synlighet, säger han och fortsätter:
– När jag håller föreläsningar har 95 procent av publiken ingen klar plan över hur de ska jobba med LinkedIn. Jag brukar säga att det är viktigt att ta tag i det och våga prova sig fram.
Varför föredrar du LinkedIn framför Facebook?
– Facebook är en plattform för alla, den är inte isolerad. Sen tycker jag att all marknadsföring förstört flödet. På Facebook får du inte nya insikter, du lär dig inte nya saker: Du bara slöscrollar.