Rörlig bild kommer mer och mer i sociala medier. Många ställer frågor till mig om man måste skapa filmer med väldigt hög kvalitet eller om det är okej att inte vara någon superexpert när man filmer.
Av Nina Jansdotter
Mobilkamerorna har blivit mycket bättre de senaste åren och många företagare använder sin mobil för marknadsföringsfilmer och det fungerar oftast väldigt bra. Det beror självklart på vilken typ av film det är du vill skapa. Det kan dock, enligt min erfarenhet, det lite mer amatörmässiga och det som är mer spontanfilmat, ha stora fördelar i sociala medier. Att man får en dokumunentärkänsla för då blir det oftast större intresse för att titta och sprida än om det är en påkostad och mycket proffsigt gjord film med ett väl inövat manus , mer som en traditionell reklamfilm än något som är anpassat efter att postas i sociala medier.
Faktum är att även en del traditionella reklamfilmer har börjat göra bli lite filmer av samma anledning. Att det ska kännas mer äkta och inte bara marknadsföring. Det autentiska engagerar oftast mer än det som är mer tillrättalagda.
Det som brukar vara mest utmanande med att filma med mobilfilm brukar vara ljudet. Till exempel om det blåser så kan det bli raspigt vilket kan störa helhetsupplevelsen. Likaså om det är mycket bakgrundsljud. Det finns mikrofoner, som man kan testa sig fram med om man vill.
Mitt förslag är att du prövar dig fram med din mobilkamera. Pröva både att filma dig själv med och utan selfie stick, som är en billig investering. Låt även någon annan filma dig och se vilken variant som du gillar bäst.
Tycker du sedan att detta med film är jättekul och att du får bra resultat så kan du ju både köpa mer och dyrare utrustning och eller anlita filmproffs som är duktiga både på att filma och redigera. Man kan göra hur dyra och avancerade filmproduktioner som helst. Det går samtidigt utmärkt att ta filmandet steg för steg enligt min erfarenhet och du tränar dig på och hittar säkerligen det filmsätt som passar dig bäst, efter hand.