Många marknadsföringsstrategier fokuserar på internetmarknadsföring, medan tryckt reklam hamnar i skymundan. Helt oförtjänt! Broschyrer, affischer och flyers har en fysisk dimension som aldrig förlorar sin dragningskraft. De är ett fast inslag vid mässor och kundbesök. Dessutom rymmer de all viktig information om produkten, tjänsten och företaget i ett tydligt och översiktligt format. Vill du skapa en konkurrenskraftig flyer som gör intryck på kunderna? Då ska du ta en närmare titt på följande tips.
Tips 1 – Ditt påstående
Vem som helst kan trycka upp en vanlig flyer. Men alla kan inte fylla den med rätt innehåll. Tänk först igenom vad du vill säga med din flyer. Vad vill du förmedla till potentiella kunder?
• Göra reklam för en produkt eller tjänst
• Stärka företagets image
• Dra uppmärksamhet till ditt företag
• Bli kändare
Tänk sedan igenom vilken information du vill ha med i flyern:
• Information om dig och företaget
• En slogan
• Kontaktuppgifter
• En lista över produkter eller tjänster
• Öppningstider
På slutet behövs en CTA (dvs. Call to Action) som ska uppmana läsaren att besöka ditt företag eller din webbplats och ta reda på mer om ditt erbjudande.
Tips 2 – Planering är A och O!
Kör inte bara på utan ta fram ett genomtänkt koncept för din flyer. Satsat på ett minnesvärt innehåll och en tydlig struktur. Och tänk småskaligt. Med några korta meningar ska du återge innehållet optimalt. Ingen kund vill mötas av långa textharanger. Det är inte lockande och blir bara ett hinder i läsflödet.
Tips 3 – Analysera målgruppen
Vem ska läsa din flyer? Tänk igenom det och anpassa språket därefter. Det är viktigt att dina ord och uttryck väcker igenkänning och går hem hos målgruppen.
Tips 4 – Prioritera även utseendet
Som ett känt ordspråk lyder: Vi äter med ögat! Och det gäller även i relation till en flyer. Ett tilltalande utseende gör att människor fastnar för din flyer och bryr sig om att läsa innehållet i den. Ett bra tips är att anpassa utseendet efter företagets Corporate Design. På så sätt ökar igenkänningsvärdet automatiskt. Dessutom bör du lätta upp innehållet med hjälp av bilder eller grafik. Det upplevs professionellt och är mer tilltalande än ren text.
Tips 5 – Glöm inte textredigeringen!
Oavsett hur bra din text är gör den ingen nytta om den är full av stavfel eller grammatiska fel. Anlita därför en professionell textgranskare som får läsa igenom och redigera din flyer.
Tips 6 – Överlåt tryckningen till proffsen
Det kan verka lockande att själv trycka upp din flyer. Du sparar trots allt både tid och pengar. Men snart nog märker du att kvaliteten inte blir densamma som när du överlåter jobbet åt ett professionellt tryckeri som Onlineprinters. I utvecklingen av en effektiv marknadsstrategi bör du inte spara in på fel saker.
Med facit i hand
Bakom en framgångsrik flyer ligger en hel del planering. Tänk noga igenom varför du producerar en flyer och vad du vill säga med den. Annars finns det risk att du missar din målgrupp och inte når ut till rätt personer. Använd papper av hög kvalitet, låt en designer göra utkastet och låt ett tryckeri färdigställa din flyer – så ger du ett professionellt intryck.